След снежния ад: Как да получим компенсации заради липсата на ток?

След снежния ад: Как да получим компенсации заради липсата на ток? Могат ли хората, останали без ток по време на бурята и с повредени уреди да получат компенсации от енергодружествата?

В нормативната уредба пише,

че ако електроразпределителните дружества не ни пуснат тока до 24 часа след неговото спиране – то те дължат по 30 лева компенсация на всеки абонат, информира NOVA.

При над 36 часа без ток, дружествата дължат по 20 лева за всеки 12-и час без ток. За да получат хората такова обезщетение обаче има условие – да няма в сила бедствено положение

или доказан форсмажор.

След като в събота снежната буря връхлита добричкото село Бенковски Димедин Белбер остава без ток 5 дни. Аварията нанася щети и в хранителния му магазин.

„Защитата на фризера ми е изгоряла заради токовите удари, когато пробваха мрежата. Сега не знам”, казва Димедин Белбер.

Заради повредения фризер

той изхвърля голяма част от стоката в магазина си.

„Заради тези щети, които понесохме, би трябвало да бъдем компенсирани. Не знам как, но би трябвало”, смята Димедин Белбер.

„В Общите условия на компанията

се посочва, че неустойки се дължат в случаите, когато преустановяването на снабдяването с електрическа енергия е по вина на компанията. Това изключва причини като природни бедствия”, заявиха от EVN Bulgaria.

Според енергодружествата не е необходимо

в дадена община да е било обявено бедствено положение, за да откажат да изплащат компенсации.

Позицията на „Електрохолд”: „Никъде в Общите условия не фигурира определението „бедствено” или „извънредно положение” като условие

за наличието на непреодолима сила”.

Омбудсманът обаче не приема това обяснение.

„Крайно неуместно е да се позовават на форсмажор, когато областният управител е този, който трябва да определи ситуацията като такава”, смята Диана Ковачева.

Плащат ни компенсация, ако 24 часа нямаме ток

Когато има авария в градските райони и доставчикът на ток не успее в срок до 24 часа да възстанови електроснабдяването, дължи еднократна компенсация на всяко засегнато домакинство – по 30 лева. Това обясни председателят на Комисията по енергийно и водно регулиране Иван Иванов по повод продължаващите проблеми в много селища след зимната буря отпреди дни. Ако прекъсването на тока продължи повече от 36 часа, тогава за всеки 12 часа над 36-те се заплащат 20 лева на клиент – до възстановяването на захранването.

Но не всички, които в последните дни зъзнаха на тъмно и студено в районите, засегнати от зимното бедствие, ще получат утешителни обезщетения. Председателят на КЕВР подчерта, че правилата за компенсации заради дълго прекъсване на тока не важат, ако аварията е причинена от бедствие. Тоест, ако в населеното място има форсмажорни обстоятелства и бедствието е потвърдено със заповед на областния управител, „часовникът се спира“ – посочените срокове за отстраняване на повредата не са меродавни.

Така че хората в най-пострадалите селища, които най-дълго останаха без ток в последните дни, няма да бъдат компенсирани и с левче дори, защото са жертви на „форсмажор“ – на природни стихии.

Изплащането на обезщетения е уредено в Общите условия на електроразпределителните предприятия. Пак там е посочено, че при авария ЕРП-то трябва в рамките на 2 часа да направи необходимата организация за отстраняване на повредите. За извънградските райони срокът за реакция е до 4 часа.

- реклама -
error: Съдържанието е защитено