кандидат за президент

Тръмп в Туитър: Един гневен кандидат за президент

Битка на всички фронтове

Кандидат-президентската кампания в Америка се води с огромно ожесточение не само „на терен“, но и в социалните мрежи. Свръхновата „Наука за данните“ дава възможности за събиране и анализ на публикациите в тях. Тук представям информацията, която ни дават съобщенията в „Туитър“-а на Донълд Тръмп, събрана от Дейвид Робинсън.

Виж кой говори или как хванахме Тръмп, че няма Айфон

Съобщенията на Тръмп са изпращани от две операционни системи – Андроид и Айфон. Докато андроидната система отбелязва връх на публикациите между 8 и 9 часа сутринта и около 9 вечерта, Айфонът действа най-активно между 3 и 4 следобед . Това дава основание изследователят да предположи, че наетите за кампанията служители работят с Айфон, а зад съобщенията идващи от Андроида стои самият Донълд.

Заснемане4Интересна подробност също е, че ползвателят на андроид споделя постове по един доста примитивен начин – чрез копи-пейст от оригинала, вместо чрез специалната функция на „Туитър“ за това.

Публикациите от Айфон, от своя страна, текат в крак с най-новите технологии и следват по учебник препоръките за кампании в социалните медии: огромната част от тях съдържат снимка или връзка към друга публикация, плюс кратък текст.
Интересно е, че цитатите са типични за публикациите от Андроид и в незначителна част – от Айфон. Това означава, че ако Тръмп използва Андрои, той сам е поел отговорността да отвръща на словесни удари срещу себе си. Така отговорите са въпрос на лична – и до голяма степен емоционална реакция.

Но какъв е езикът? Кои думи имат най-висока честотност?

Клинтън Тръмп избори преднина социологияКакто личи от графиката долу, преобладават думи, свързани с конкурентката на Тръмп Хилъри Клинтън, включително прилагателното „лъжливата“ (crooked) – по детински злобно и емоционално, без концептуално съдържание.  С висока честотност са и рекламните послания на кампанията: Тръмп 2016 и Америка да стане велика отново. Противно на очакванията, хаштага на кампанията е малко по-слабочестотен от името Хилъри. Доста се е говорило за конкурентката, при това – на малко име и с прилагателното „лъжлива“.

Висока е честотата и на името на конкурента на Тръмп в рамките на вътрешното състезание за президентския пост в Републиканската партия, Тед Круз. Той обаче е по-често назоваван с фамилията си, отколкото с малкото си име, за разлика от Клинтън.

Сред най-често използваните думи са две прилагателни – лъжлива (crooked) и лошо (bad). Те издават склонност  да се раздават квалификации, при това – неприятни.
Сред съществителните нарицателни най-често се среща думата „хората“ (people). Честото назоваване на това име може да се сметне за признак за популистко говорене.

С очаквано висока честотност е постът, за който кандидатства Тръмп – президент. Наличието на думата МЕДИИ загатва за проблематичното отношение с журналистите. Често се използва и думата РАБОТА (jobs), очевидно във връзка с предизборните обещания на Тръмп.
Глаголите в извадката са участвам (join), печеля (win) и гласувам (vote). Те носят в себе си голям позитивизъм и призивност.

Заснемане2

Но как се разпределят думите според това дали са изпратени от Андроида (Тръмп) или от Айфона (пи ар-ите)?

Постовете на професионалните пи ар-и отново се придържат стриктно към препоръките за поддържане на присъствие в социалните мрежи – насищане с хаштагове: измислени думи по модела на Туитър, които въплащават речника на кампанията – „Кервана на Тръмп“ (Trumptrain), „Супервторник“ (supertuesday), „гласувайте за Тръмп“ (voteTrump). Всички са маркирани със символа на хаштага, а тези които не са, представляват обстоятелствени пояснения за време – 7 ч. вечерта, утре, както и глаголът „участвайте“ (join).
Постовете на самия Тръмп, от своя страна, не съдържат хаштагове. Кандидатът запазва непрофесионалната си лексика и изказ, все едно, че говори на хората без помощта на електронна платформа. А лексиката изобилства с негативни квалификации – зле (badly), побъркани (crazy) и слаб (weak). Следва глагол, който най-вероятно означава „похарчи“ (spent), както и глаголът, свързан с говоренето – talking.

В противовес на прилагателното за слабост, намираме думата „силен“ (strong), което говори за обсъждане по оста сила-слабост, без да загатва позитивност.
Съществителното „поща“ (mail) вероятно има връзка с разследването на съобщения, които Хилъри е разпращала от личната си поща, вместо от пощата на държавния департамент.  Това внася известна конкретика в постовете на президентския кандидат, които дотук изглеждат изпълнени със злоба към опонента и популизъм, но без конкретни факти и данни.
С висока честотност е и думата смешка (joke), вероятно употребена като квалификация на поведението на опонентите на Тръмп.

Заснемане1

Следват още прилагателни – все така злобни по детински: тъп (dumb), смехотворен (funny), както и други, с концептуално значение – мъртви (dead), разделена (divided) и правилен (correct).

Сред съществителните срещаме споменат законотворческия орган – Сената, както и актуални теми от живота по света като Брекзит и оръжия, във връзка с напускането на Европейския съюз от Великобритания и с въпроса за притежаването на оръжия в Америка.

Всяка дума – емоция

Тръмп, Клинтън, Втората поправка заплаха оръжиеНа следващия етап високочестотните думи се съпоставят с класификация на емоционалния заряд на думите, направена от Научния Съвет на Канада.

В тази класификация психолози са извели следните категории на емоции, които възникват във връзка с употребата на думите: позитивност, негативност, гняв, предусещане, отвращение, страх, радост, тъга, изненада и доверие.

Постовете на Тръмп се асоциират със следните емоции:
•    Гняв
•    Предусещане
•    Отвращение
•    Страх
•    Радост
•    Негативност.

Същевременно постовете на пи ар-ите му се характеризират със следните емоционални асоциации:
•    Радост
•    Предусещане
•    Доверие
•    Изненада
•    Отвращение
•    гняв

Това отново е в съгласие с правилата на пи ар-а, че трябва да се излъчват послания с позитивен характер. Състезателността на кампанията обаче налага и известна доза гняв и отвращение, но те не надделяват над чувствата с положителен знак.

Заснемане3

В заключение, можем да кажем, че виждаме една кампания, която се води от добре подготвени професионалисти и от един силно емоционален кандидат, който не пести гнева и злобата си и сам отвръща на нападките срещу себе си. Конкретиката в тези постове е слаба, а честотността на термина ХОРАТА подсказва за неприкрит популизъм.


Доц. д-р Елена Тарашева
Нов български университет

Елена Тарашева Доцент НБУ
Елена Тарашева
Доцент НБУ
- реклама -