С 11, 88 лв. се вдига цената за купуване на недостигащ стаж за пенсия от 1април 2022 г. и за всеки месец недостигащ стаж ще трябва да се плащат по 140,58 лв., пише „24 часа”.
Причината е, че от 1 април минималният осигурителен доход на самоосигуряващите се ще е 710 лв. Цената на стажа, който може да се купи, е 19,8% от тази сума.
До тази дата 1 месец купен стаж е 128,70 лева, пише „24 часа“.
Година стаж ще струва вече 1686,96 лв., а пълните 5 години – 8434,8 лв. Всеки може да си купи до 5 г. дори да не му предстои скоро.
За стаж се зачита обучението в университет, но той също се заплаща.
Сделки може да правят и вече навършили възрастта хора.
Плащането става по банков път, но трябва да се издаде и удостоверение от поделение на НОИ, за да бъде призната сделката.
Този стаж не се ползва за изчисляване на пенсията.
Висшистите може да купят стаж само за периода на обучението, който е вписан в учебния план, ако не са работили, докато следват, а жените да не са били и по майчинство.
Те трябва да представят и диплома от университет.
Хората, които са навършили възрастта за пенсия за трета категория, също може да си купят стаж.
През 2022 г. жените ще се пенсионират на 61 години и 10 месеца, при необходим стаж от 36 г. и 2 м. За да излязат в пенсия мъжете трябва да са навършили 64 г. и 5 м, а необходимият стаж е 39 г. и 2 м.
От 1 април влиза в сила закона за държавното обществено осигуряване и от НОИ напомнят за промените в новия бюджет.
Така минималният осигурителен доход за самоосигуряващи се увеличава от 650 на 710 лв.
Минималният осигурителен доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители се увеличава от 420 на 710 лв.
Максималният осигурителен доход се увеличава от 3000 на 3400 лв.
Предвидено осъвременяване на пенсиите по швейцарското правило от 1 юли с 6,1%.
Минималната пенсия: От 1 януари до 30 юни – 370 лв.
От 1 април размерът на социалната пенсия за инвалидност се определя по следния начин:
За хората със 100% трайно намалена работоспособност и определена чужда помощ – 160% от социалната пенсия за старост (135% до 1 април).
За хората с над 90 до 100% трайно намалена работоспособност и степен на увреждане и без определена чужда помощ – 140% от социалната пенсия за старост (135% до 1 април).
За хората с между 71 и 90 % трайно намалена работоспособност и без определена чужда помощ – 130% от социалната пенсия за старост (125% до 1 април).
През тази година разходи за пенсии и добавки към тях ще са 14,119 млрд. лв.
Среден размер на пенсията: – 574 лв. – без допълнителни суми и „COVID добавки“ – 608 лв. – с допълнителни суми и „COVID добавки“ .
Законът за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. беше обнародван в Държавен вестник, съобщават от Националния осигурителен институт.
Със закона се осигуряват необходимите средства за осъвременяване на пенсиите от 1 юли с 6,1%.
В него е отразено още увеличението от 1 април на минималния и максималния дневни размери на паричното обезщетение за безработица съответно от 12 лв. на 18 лв. и от 74,29 лв. на 85,71 лв.,
както и промяната в месечния размер на паричното обезщетение за отглеждане на дете до 2-годишна възраст от 650 лв. на 710 лв.
Общо 300 млн. лв. са осигурени за продължаване на мярката „60 на 40“ до средата на годината.








