Медиана, нагласи, избори, партии, ваксинация
сн. БГНЕС

„Медиана“: 7 партии влизат в следващия парламент, битката за първото място предстои

Засега се очертава седемпартиен парламент, битката за първото място в предстоящите избори тепърва предстои.

Това сочи изследване на агенция „Медиана“, проведено в периода 10-15 юни с 1008 пълнолетни граждани.

Ако изборите бяха днес за „Има такъв народ“ биха гласували 24% от избирателите, заявили, че ще отидат до урните, за ГЕРБ-СДС – 21,4%, за „БСП за България“ – 21,3, за ДПС – 11,2, „Демократична България“ получава 7,2 % от гласовете, „Изправи се!Мутри вън!“ – 6,9, а „Българските патриоти – ВМРО, „Воля“ и НФСБ“ – 5,1%. Под чертата остава партия „Възраждане“ с 1,5%, а за други партии и коалиции биха гласували 1,4%.

„Има такъв народ“ изпреварва с около три процента основните си опоненти – ГЕРБ и БСП, които са с практически изравнени позиции.

Избирателите на „Има такъв народ“ са най-неустойчивата и мобилна маса от избиратели. Една трета от тях са млади хора до 30 години, близо 60 процента планират да ходят на море. Трудно е да се прогнозира доколко Слави Трифонов ще успее да ги привлече пред урните през юли и дали няма да предпочетат нещо по-приятно, посочват от социологическата агенция.

„Патриотите“ успяват да обединят избирателите на предишните две отделни формации и преминават 4-процентната бариера. ДПС, „Демократична България“ и „Изправи се! Мутри вън!“ запазват позициите си и са сигурни участници в следващия парламент. При „БСП за България“ се наблюдава известен прилив, вероятно заради лансирания формат „широка лява коалиция“. ГЕРБ намалява своята популярност, но оставащите му избиратели са силно мобилизирани да защитят своята власт (а вероятно и обществените, и професионалните си позиции), коментират социолозите.
Петдесет и шест процента от участвалите в допитването се обявяват за ново управление след изборите без участието на ГЕРБ, 18 процента искат ГЕРБ да се върнат на власт, а 26 процента нямат мнение и им е безразлично, сочи изследването.

След изборите на 4 април ГЕРБ е изгубил една много важна позиция – позицията на силата.

Преди избирателите (независимо дали харесват или мразят ГЕРБ) имаха едно наум, че това е силната партия, която управлява и може да продължи да управлява. Сега вече доминира усещането, че ГЕРБ е в слаба позиция – партията, която слиза от власт и след тези избори няма да управлява. Като цяло, това вещае загуба на т. нар. „комфортен вот“ (гласуване за силния), както и на част от корпоративния (принуден) вот, посочват от „Медиана“.

От там прогнозират, че независимо от летния сезон, може да се очаква повишаване на изборната активност. Данните показват значително повишаване на декларативната готовност да се участва в изборите.

Можем да очакваме приблизително 3,5 – 3,6 млн. избиратели пред урните, посочват от социологическата агенция.

Като цяло, оценките за работата на служебното правителство са преобладаващо позитивни и силно контрастиращи на фона на оценките на предишното правителство. Вероятно действията на служебното правителство по ревизия на предходната власт силно са се отразили и на оценките за главния прокурор Иван Гешев, както и на рейтинга на бившия министър председател Бойко Борисов, е друг основен извод от изследването.

Според проучването най-одобряван политик е президентът Румен Радев с 56% одобрение, следван от Мая Манолова (30%), Слави Трифонов (29 %), Бойко Борисов (26 %), Корнелия Нинова (25 %), Христо Иванов (20 %) и Красимир Каракачанов (15 %).

Очертава се сериозен проблем с ваксинацията срещу коронавируса.

Над 40% от пълнолетните у нас не възнамеряват да се ваксинират, а още 29 на сто се колебаят дали да го направят. Остава да се надяваме, че нова вълна на епидемията няма да пришпори процеса на ваксинация, коментират от социологическата агенция.

–––––-

Изследването е проведено в периода 10-15 юни 2021 г. с 1008 човека (18+ години) чрез пряко стандартизирано интервю и е представително за пълнолетното население на страната. Проучването е изследователски проект на агенция „Медиана“ и е реализирано със собствени средства.

- реклама -