Сметната палата да извърши одит на летище София, настояха от БСП.
От левицата дадоха брифинг в парламента по повод предстоящата концесия на аеропорта.
Повече пътници – по-малко приходи
През последните години държавата инвестира стотици милиони левове в инфраструктурата и модернизацията на летище София. Въпреки това наблюдаваме изключително негативна тенденция по отношение на финансовите резултати на летището, заяви Жельо Бойчев.
„За миналата година при оборот от над 118 млн. лв. печалбата на летище София е 5.6 млн.лв. Ако погледнем малко по-назад във времето ще забележим, че за 2007 г. печалбата е била близо 22 млн.лв., за 2008 г. – малко над 30 млн. Дори в тежките кризисни години – 2009 г. печалбата е 15 млн. лв., 2010 г.- отново 15 млн. лв.“
Бойчев попита как приходите са толкова лоши на фона на данните за значителен ръст в броя полети, пътници, товари и пощенски пратки, които преминават през терминалите.
Задължения на летищните оператори
Близо 50 млн. лв. са задълженията на летищните оператори към летище София, а ръководството не предприема никакви действия за събирането на тези средства, твърдят от БСП.
По техни данни, само България Еър дължи за летищни такси 47 618 000 лв. Това е индиректна подкрепа на държавното летище към конкретен летищен оператор, смята Жельо Бойчев.
Съмнителни обществени поръчки
Според депутата Георги Свиленски има данни за източване на летище София чрез обществени поръчки през последните години. Скандалните поръчки били за почистване, доставка на ВиК и строителни материали за текуща поддръжка и сградния фонд, за абонаментно обслужване за пожарогасене и други дейности.
Къде са парите?
Румен Гечев от БСП настоя кабинетът да отговори къде отиват печалбите от летище София, които са по 15 млн. лв. на година.
„Кой краде в момента от летище София по 15 млн. лв. на година и в чии джоб ще влязат тези десетки милиони и са влизали, както и ще влязат при новата концесия“
Според Гечев, кражбата от летище София била мащабна, поради което е нужен независим одит на Сметната палата.