Айртон Сена

26 години без Айртон Сена – какво не знаем за Шампиона

Светът си спомня днес за великия пилот на Формула 1, който загина на писта Имола на 1 май 1994 година.

Наричан Легендата, той е считан за най-великия пилот в състезанието и един от най- обичаните състезатели. Днешната дата преди 26 години става най-черният ден в историята на Формула 1, когато 34-годишният трикратен световен шампион се забива с близо 300 км/ч. в бетонна преграда на завоя „Тамбурело“, когато прави своята шеста обиколка на италианската писта. Вече сме писали много за Сена, но проверете дали вече знаете всичко за бразилския пилот – събрахме 12 не толкова известни факта за него:

 

Монако беше неговото място

Сена печели надпреварата на Гран при на Монако шест пъти, което досега не е правил никой друг. Всъщност той също постави рекорд пет пъти подред (между 1989 и 1993 г.) като застана на най-високия подиум в Монте Карло. Той доказа успеха си в първото си състезание в Монако през 1984 г., когато въпреки неконкурентоспособния автомобил на Толеман успя да стигне до много висока скорост и почти улови Прост. Най-лошото му представяне в състезанието в Монте Карло е трето място (1986).

Той бе добър шахматист

Айртон е не само топ пилот, но и изключителен шахматист. Той често предизвиква мениджъра на Уилямс Франк Уилямс в играта на шах, въпреки че навремето са в противоположни отбори. По-късно Франк заявява, че Айртон е успял да планира три хода и четири контраатаки предварително.

Айртон Сена

Той проектира свой философски възглед за състезанията

През годините Сена е разработила специален философски възглед за състезанията. Той определя състезанията като нещо метафизично:

»В определен ден, при определени обстоятелства, смятате, че имате някакво ограничение. И тогава отивате на тази граница и стигате до тази граница и си мислите: „ОК, това е граница“. Когато достигнете тази граница, нещо се случва изведнъж и можете да отидете по-нататък. Със силата на ума, решителност, инстинкт и опит можете да летите много високо. Изведнъж разбрах, че вече не карам колата съзнателно. Карах го по някакъв инстинкт, самият аз бях в друго измерение. „

Той предсказва смърт в Имола

Айртон Сена и Герхард Бергер обсъждат на курс в Имола как може да се подобри сигурността на завоя Тамбурело. Бергер и няколко други пилоти вече са изпитали капаните на този маршрут и точно тук са се случили най-много произшествия. Сена иска да премести защитната ограда още по-назад, но това не е възможно поради близостта на река Сантърно. По това време Сена споделя с Бергер, че се страхува, че в този момент някой ще умре. Пет години по-късно думите му се оказват верни.

Печели Гран При на Бразилия въпреки отказ на скоростната кутия

Към края на състезанието скоростната кутия на неговия МакЛарън се чупи, като Айртон не може да използва трета, четвърта и пета предавка. Той е принуден да продължи да се съзтезава на шеста предавка и успява да завърши състезанието, без да бъде изпреварен. Той спечели надпреварата в Бразилия през 1991 г. със силна воля и умело шофиране. След победата той е толкова изтощен, че трябваше да му помогнат да излезе от колата, но той става герой за цяла Бразилия, като дори е номиниран за светец.

Той прави една от най-добрите обиколки

Състезанието за Голямата награда на Европа през 1993 г. в парк Донингтън донесе един от най-лудите кръгове в историята на Формула 1. Айртон Сена за пореден път се доказа като безспорен крал на дъжда. Още в първата обиколка на състезанието той се премести от пето на първо място. Един след друг той преследва големите имена на Формула 1, като Шумахер, Вендлингер, Хил и Прост.

Заводът на Ауди в Бразилия се дължи на него

Точно преди смъртта си, Айртон отива в централата на Ауди в Германия и подписва договор за внос на модела A3 в Бразилия от името на семейния си бизнес. Няколко години по-късно построяват фабрика, като започват да правят собствен A3, а също и VW Golf. Фабриката все още работи, но вече е собственост на Ауди.

Спасява пилот и допринася за безопасността

По време на надпреварата в Спа през 1992, Ерик Комас удря силно Лигиер и губи съзнанието. Сена спря веднага, докато другите продължиха да се състезават и хукнаха към колата, изключи двигателя на колата, за да не се запали и стабилизира врата му, докато пристигнат лекари. Сена е предупреждавал за значението на безопасността през целия си живот, а смъртта му е помогнала да се извърши дълбоки промени, което води до много по-малко произшествия със сериозни наранявания. Всъщност след смъртта на Сена само един шофьор е загинал в резултат на сблъсък в състезание.

Умира с австрийското знаме

Австрийският пилот Роланд Раценбергер губи живота си в квалификацията в Сан Марино. Айртон Сена планира да пусне австрийския флаг на следващия ден, като го слага в джоба на защитното си облекло преди състезанието. Но съдбата има различни планове и Сена няма възможността да почете колегата си. Така преживяхме два смъртни случая за един уикенд.

Автомобилите на Уилямс носят неговия образ

Бразилия обяви дни на траур при смъртта на Сена. Милиони хора се стичаха край затворения му ковчег и присъстваха на погребалното шествие. Айртон Сена беше дори по-популярен сред бразилците от Пеле. От момента, в който той умря до днес, всеки автомобил на Уилямс във Формула 1 отдава почит на Сена – изображение на неговото лице или лого.

Вечерта преди да умре говори с Прост за безопасността

Сена и Прост се разбираха като котка и куче. И двамата спечелиха Световната купа за сметка на противника, който направи грешка и се блъсна. Дори договорът с Уилямс изрично забранява на екипа да вкарва Сена като съотборник. Едва след оттеглянето на Прост от Формула 1 двамата започнаха да си говорят. Всъщност вечерта преди фаталната катастрофа те обсъждат как да направят спорта по-безопасен.

Бергер беше най-добрият му приятел сред пилотите

Айртон Сена и Герхард Бергер бяха съотборници в Макларън през сезоните 1990 – 1992 г. Взаимните номера бяха част от приятелските им отношения. Например Бергер лепи снимка на мъжки гениталии в паспорта на Сена. Той не му остава длъжен и залепи всичките карти на Бергер в портфейла му. Любимата им шега беше за сметка на обувките им – те се състезаваха кой ще ги унищожи по-иновативно. Така Сена напълни обувките на Бергер с пяна за бръснене, а Бергер намаза всичките му обувки с масло.

Автор: Силвия Стоянова

- реклама -