Снимки: FACEBOOK

Жегите „изпържват“ батерията на електромобилите

Жегите „изпържват“ батерията на електромобилите. Колата използва енергия, докато е включена в контакта, за да се охлажда.

Електромобилите, които са идеално

средство за борба с климатичните промени, не издържат на екстремно високи температури. Това е парадокс, който се проявява в момент, когато множество американски щати прегарят от горещи вълни, които стават все по-чести и по-интензивни, пише Блумбърг.

Електрическият автомобил в горещ климат работи по-усърдно, за да опази батерията и пътниците си от нагряване, и няма да има проблем с функционирането си. На химично ниво обаче жегата е като сърдечно заболяване или бавно развиваща се форма

на рак за батерията на електромобила.

Причината е, че при повишаване на температурата йоните в акумулатора на автомобила се ускоряват.

След като това се случи, те често имат проблеми със закрепването към анода или катода.

До известна степен това се случва с всеки цикъл на бързо зареждане.

Използването на суперзарядното устройство на Tesla ще придвижи йоните по-бързо, отколкото включването към контакт в стената.

Но в изключително горещи дни йоните

в батерията на електромобила се движат дори когато автомобилът е паркиран или не е включен към електрическата мрежа, а това може да доведе до необратимо намаляване на пробега.

“Най-лошият сценарий е кола, която стои в неохлаждан гараж в щата Финикс цяло лято, без да бъде включена в зарядното”, казва Скот Кейс, главен изпълнителен директор на Recurrent, стартъп, който изготвя доклади за състоянието на батериите за клиенти и търговци на електрически превозни средства.

“Това ще изпържи батерията много бързо”.

Ако колата е включена към зарядно устройство, тя ще използва енергията, за да охлади батерията си.

Много студеното време също може да има неблагоприятни ефекти върху батерията на колата. Колкото е по-студено, толкова по-бавно се случват химическите процеси и батерията издържа по-малко време. Но тези ефекти са краткосрочни – през пролетта батерията в снежния Мичиган или студения Мейн ще възстанови пълната си функционалност, докато жегата може

да намали максималния пробег завинаги.

Електромобилите става все по-разпространени, а междувременно температурите все повече се покачват. Затова шофьорите трябва да се запознаят с начините за поддръжка на живота на батерията. В САЩ някои от най-високите нива на разпространение на електрически коли са на горещи места. В Калифорния, Флорида, Тексас, Аризона и Джорджия се намират 56% от автомобилите, задвижвани с батерии. За щастие, грижовността може да неутрализира голяма част от влиянието на топлинните промени.

“Където и да има сянка в горещото лято на

Тексас, аз се опитвам да я намеря”, казва Скайлър Уилямс, предприемач от Остин, който преди да си купи Rivian R1S през август 2022 г., се е запознал с химията и поддръжката на батериите. “Няма значение дали ще бъда в магазина 10 минути или 2 часа. По-добре да съм сигурен, отколкото да съжалявам”, казва той.

Уилямс следва и други полезни съвети: използва бързо зареждащи станции само когато е необходимо, винаги оставя колата си, включена в зарядното устройство, ако е в гаража му, рядко оставя батерията

да се зарежда след 80% и използва приложението

на Rivian, за да отваря прозорците на колата му, ако е далеч от нея в горещ ден. За почти година употреба автомобилът му не е загубил никакъв пробег, което е добра гаранция за стойността при препродажба.

Животът на батерията се превръща в следващия критичен показател на пазара на електромобили, което стимулира стремежа за количественото є определяне. Стефани Валдес Стрити, директор по стратегическо планиране в Cox Automotive Inc., казва, че четири от пет купувачи на електромобили вече вземат предвид дълготрайността на батерията при покупка, което е една от причините екипът є да

разработва собствен показател за измерването ѝ.

“Все още сме в режим на научноизследователска дейност”, казва тя. “При покупка на употребяван електромобил ясната представа за състоянието на батерията ще бъде от ключово значение”, казва Стефани Валдес Стрити.

- реклама -