Жегата обърна работното време, строители се пържат на 55 градуса. Започват по изгрев, за да приключат до 14 часа.
Да работиш в зверската жега, която налегна Пловдив последните седмици, е повече от кошмар. Много фирми вече промениха работното време по тертипа на Гърция и Испания, където открай време е в сила следобедна сиеста. Това важи и за ангажираните с многобройни ремонти строители, които гонят срокове.
На магистралите и улиците в повечето случаи започват да работят почти веднага след като навън се съмне, и си тръгват, щом термометърът наближи 40 плюс.
На Бетонния мост, който трябва да бъде завършен до Коледа, няма ни най-малко зеленинка, под чиято сянка можеш да се скриеш, а „пещта” започва да се нагрява още в 9 часа. Почернели на слънцето, сякаш няколко месеца са си изкарали на плаж, майсторите от бригадата на „Трейс Груп Холд” изграждат пилоти на новата конструкция от южната страна към бул. „Македония”. Мостът е съборен частично – само над жп линията, където вече са направени 24 пилоти на дълбочина 11 метра, разказва шефът на групата Енчо Янев, изкарал в строителството вече 20 години.
Гигантска машина Вauer е качена на запазената част от моста и пробива сондажи на 7 метра надолу.
Багеристът: Няма как, трябва да приключим с ремонта на булеварда по-бързо
„Заради високите температури работим от 6 до 14 часа
Носят ни вода, но следобед не се издържа, затова гледаме да свършим задачите
за деня по-рано – обяснява Енчо Янев. – Работата по пътищата е тежка,
навън сме и в студ, и в пек, но като минеш по магистралата, си казваш:
Ето този участък и аз съм правил!
Преди да се премести на моста, групата е изливала пилоти за пробива под
Централна гара между бул. „Васил Априлов” и ул. „Димитър Талев”. Заради намерените
под релсите археологически находки – антично гробище от II век – работата по
новата конструкцията се усложнява, тъй като не могат да вкарат машините под моста,
докато не приключат разкопките. А те все още не са започнали.
И на Голямоконарско шосе дори преди обед не можеш да издържаш повече
от половин час. „Най-тежко е на пътните обекти. Температурата на асфалта,
който се полага, е 160 градуса. А в най-горещите дни на открито на слънцето
жегата достига 50-55 плюс, че и отгоре. Затова минахме на лятно време –
от 6 до 14 часа. На хората няколко пъти се носи вода, като всеки от работниците
има по три литра”, описва инж. Паун Иванов, представител на „ИСА-2000”.
Фирмата изпълнява договора с Община Пловдив и от бул. „Дунав” вече са
стигнали до Хладилника, както изисква обществената поръчка. В момента се
правят последните слоеве асфалт в новото ляво платно, което напълно трябва
да е готово до края на юли. „След това се прехвърляме на дясното платно,
което ще асфалтираме до 15 август”, уточнява инж. Иванов.
Преди това строителите ремонтираха Рогошко шосе – отбивката към
бул. „Марица-север” и участъка при входа в Пловдив. И Паун Иванов,
натрупал 40 години стаж по пътищата, включително като директор на
Областно пътно управление, безброй пъти е брулен от вятър, сняг и дъжд и
печен като на шиш на летни жеги.
На бул. „Васил Априлов” срещу ресторант „Стадиона” също е горещо –
един след друг препускат камиони, премахва се старият асфалт и се товари
в каросериите, багери правят изкоп за нов водопровод, работниците помагат с
лопати, за да не се пробие старата тръба. Западното платно от бул. „Шести септември”
е затворено, цялото движение е прехвърлено в източното и
въздухът се нажежава не само от слънцето, но и от адския трафик.
Свиква се, пием водичка и търпим, казват
опитните майстори, които работят на бул. “Васил Априлов”
Багеристът с 34 години стаж Иван Авков е отворил прозорците на кабината,
защото климатикът е повреден. Обяснява, че работният ден започва в 7,30 и
приключва в 16 часа. „Няма друг начин – от Общината дават зор да завършим
по-бързо обекта и да пуснем движението, а заради жилищните блокове на
булеварда не можем да подкараме техниката в заранта”, казва Авков.
Във фирма „Драгиев и Ко”, която изпълнява аварийния ремонт, работи от 1991 г.
Бул. „Васил Априлов” трябва да е отворен до 15 септември – с нов водопровод,
канални отклонения, дъждоприемни шахти, пътна основа, асфалт. „Свиква се.
Пием повече водичка, която ни доставят от фирмата, а като стане прекалено топло
следобед, по-често се крием на сянка”, споделят работниците и добавят,
че са доволни от фирмата, коректна е, работили са и на ремонта на
бул. „Васил Априлов” от гарата до бул. „Шести септември” преди години,
и на строежа на подлез „Модър – Царевец”.
„Ние сме калени, не се плашим нито от студ, нито от жега”, смеят се работниците.
Метачките на „Чистота” на летен режим и с шапки
Заради високите температури Общинското предприятие „Чистота” мина на
лятно време от 5 юни със заповед на директора Десислава Георгиева.
Режимът важи за всички, които работят на открито – метачки, контрольори,
организатори по чистота, шофьори на челни товарачи, започват и
приключват деня с половин час по-рано – или от 6 до 14,30 часа.
Ако живакът стигне 35 градуса и се качва нагоре, на работниците се полага
почивка от 5 до 15 минути и през това време могат да отидат до фургоните
наблизо, където има вода. Със същата заповед е разпоредено всеки, който е
на открито, да си носи лятно облекло и шапка, предоставени от предприятието.
От 25 юни в „Чистота” е въведена още една промяна – при код жълто и
оранжево работниците минават на намален режим – приключват в 13 часа,
но без обедна почивка. По друг начин се организира и метенето на улиците.
Най-напред се чистят основните пътни артерии и като напече по-силно,
се работи в по-малките, където има повече зеленина и сянка.
Шофьори и кондуктори оцеляват без климатик, пътници припадат
В автобусите без климатици отварят прозорците,
но те не могат да охладят пътницитеАко сте попаднали в автобус без климатик в най-горещото време на деня,
по-добре е да го смените по възможност с друг. В такива допотопни рейсове
пътниците измерват шокиращи температури над 40 градуса и в Пловдив вече
има няколко случая на припаднали от жегата в градския транспорт.
Малцина от нас си задават въпрос как в нажежените фурни работят шофьорите и
кондукторите. Те имат два варианта: или в знак на протест да се приберат в гаража,
или да стискат зъби. Обикновено избират втория вариант.
От Община Пловдив още през април са предупредили превозвачите да подготвят
климатиците във всички над 200 автобуса и да ги включват незабавно, след като слънцето
напече и живакът тръгне нагоре. Нееднократните предупреждения и глоби от 300 лева само частично подобриха картината. На всички 29 градски линии сега можеш да
попаднеш в автобус, в който по-издръжливите се потят и си помагат с ветрила,
а по-непримиримите се карат с шофьорите и се отказват да се таксуват.
Испекцията на труда проверява дори и анонимните сигнали
В големите летни жеги служителите не трябва да работят при температури
над 33 градуса. Това напомниха миналата седмица в специално обръщение
към работодателите от СРС „Подкрепа“.
Много хора не знаят задълженията, които шефовете им трябва да спазват в жегите,
а те са описани в Наредба №РД-07-03 /18.07.2014 г., алармира местният
синдикален лидер в Пловдив Атанас Кръстев.
Припомняме, че според наредбата в закрити помещения оптималната
температура през топлия период трябва да бъде между 18 и 25 градуса, като
допустимата през лятото не може да бъде над 28 градуса. Определени са и изключения,
според които при жеги навън температурата в помещенията може да е с от
3 до 5 градуса над допустимата, но не повече от 33 градуса.
„До момента при нас са подадени три сигнала, които са свързани с
високите температури“, каза за „Марица“ шефът на Дирекция „Инспекция по труда“
в Пловдив Атанас Чернаев. И трите са били за неработещи климатици, които след проверка са били отстранени. Два от сигналите са от частни фирми, а третият – от общинска.
„Хората не трябва да се притесняват да подават сигнали. Проверяваме всеки,
независимо дали е свързан с високите температури, или друг проблем.
Дори ако сигналът е анонимен, ние го проверяваме. Единствената разлика е,
че тези, които имат конкретен подател, той получава отговор от Инспекцията“,
успокои служителите, които се притесняват да се оплачат, Атанас Чернаев.
Той обаче предупреди, че подаденият сигнал е добре да бъде обоснован и
да бъдат посочени нарушенията, които нарушават наредбата.
Според него при оранжев или червен код работодателят може да спре
работата на служителите по своя преценка, тъй като в наредбата не е
посочена максимална температура, при която хората могат да работят
на открито, но има съответните изисквания за спазването в жегите или
при ниски температури.
Действащата наредба изисква работодателите да се съобразяват с подадените
червени и жълти кодове за опасни метеорологични условия – вятър, висока
температура, дъжд, мъгла, бури и т.н. Те трябва да създадат подходяща
организация, включително осигуряване на почивки с подходяща честота
и продължителност.
В условията на риск от топлинен и слънчев удар трябва да подсигуряват
средства за защита при работа на открито, подходящо работно облекло,
места за почивка с подходящи условия, достатъчно количество питейна вода,
както топли и студени напитки или други течности за възстановяване на
водно-солевия и топлинния баланс на организма.
За работещите на открито на изолирани работни места трябва да е осигурено
наблюдение или средства за комуникация, както долекарска и първа медицинска
помощ, и подходящо транспортиране на работещите с внезапно влошено
здравословно състояние за оказване на медицинска помощ.
Припомняме, че от синдиката призовават работещите, които считат, че не
се спазва посочената наредба, да сигнализират на телефон 032/63-18-20.
Оттам уверяват, че сигналите ще бъдат препращани към Инспекцията на труда,
а при нарушения ще се търси съответната отговорност.