За ползите и стратегиите при използването на чатботове – специално за FN Ираклий Беселидзе, маркетинг специалист

Ираклий Беселидзе – предприемач и маркетинг стратег от световна величина. Работи активно в сектора от 1997г.  Лектор, представител на Forbes, Предприемач, представител на журито на Cannes Liones Eurobest. През 2018 г. основава агенцията IRAKLIBESELIDZE MessengerFunnels – специализирана в привличането на клиенти за бизнеса в канали като Facebook и Instagram. С него разговаряме за т.нар. чатботове. Какви са плюсовете и минусите да използваш подобни автоматизирани програми.

(Чатбот е компютърна програма, която отговаря автоматично на запитвания на клиенти,  създавайки усещането за разговор с истински човек. Този диалог се осъществява чрез текст, аудио или други визуални елементи като изображения и емотикони… бел. на ред)

 

Вие сте специалист в стратегията на маркетинга с чатботове, нали така. Кое е по-лесно според вас да създадете стратегия или самият чатбот от техническа гледна точка?

Да създадеш чатбот от техническа гледна точка е много по-лесно, отколкото да направиш класическа Интернет фуния с помощта на сайтове, електронни пощи и crm. Благодарение на такива платформи като ManyChat и нашите проверени процеси ние създаваме фуния в месинджъра за 15 часа, включвайки и тестовете. В Clickfunnels това ще отнеме два пъти повече време. Това е много важно при пускането на нови продукти на пазара когато е нужно постоянно да се правят тестове и да се оптимизира фунията. И което е още по-важно – това е, че вие виждате в реално време как хората взаимодействат с чатбота и можете да определите къде е „тясното място” и да отстраните бързо всеки проблем. Когато трафикът е в лендиг страницата е много по-трудно да се определят слабите места.

Стратегията е най-важният елемент на всеки чатбот, така че ако вие не можете да определите ясно своята цел и да изберете път да го постигнете, то чатбота няма да носи полза. А просто бла-бла-бла чатбот това е вече – абсолютно неефeктивно.

Колко време Ви е нужно, за да кажете: Готово! За този чатбот е нужна такава стратегия?

Чатботът е част от общата стратегия по привличане на клиенти от Facebook и Instagram. И тук е важна правилната последователност. Ние използваме Facebook Ads като проверен инструмент с прогнозируеми резултати и значи потенциалните купувачи в началото виждат рекламата и после попадат в месинджъра. За това най-напред е нужно да се разбере, че ние предлагаме на клиентите си да сформират предложение ( оферта ), да напишат продаващ текст, да създадат видео и чак тогава да градят чатбот.

Разкажете, моля, малко повече за развитието на чатботовет. Как се е развивало всичко във времето? Кога хората са разбрали, че чатбота е маркетингов инструмент?

Чатботовете, както и сайтовете сами по себе си нямат непременно отношение към маркетинга. Умните маркетолози правят от тях маркетингови инструменти. Някои от държавите, в които работим например имат сериозен дефицит на квалифицирани специалисти в маркетинга и там чатботовете основно се използват за „уау” ефект.

Нашата агенция се занимава с просветителска работа и поради това аз говоря на конференции и провеждам майсторски класове. Неотдавна  пуснахме встъпителен мини-курс за това как се създава фуния за продажби в месинджърите.

В стратегически план какви са следващите стъпки на чатботовете, за да заемат своето достойно място в съвременният живот на човека?

Моето разбиране е, че чатбота трябва да е максимално дистанциран от човека. Тоест, хората са длъжно ясно да разбират кога взаимодействат с чатбот и кога с общуват с човек. По тази причина нашите ботове нямат личност, нямат свое АЗ. Когато това разделение се случи – чатботовете намерят своята ниша – автоматични комуникатори на идеи и услуги заложени от създателите им.

И на края – какви са ви очакванията за развитието на чатботовете в следващите две години и къде виждате себе си като специалист?

Следващите две години – това е най-доброто време за развитие на бизнеса в месинджър-маркетинга. Нужно е да се яхне тази вълна и тогава ще се открият такива възможности, за които дори ние не сме мечтали!

За Flashnews.bg, интервюто подготвиха д-р Мартин Кърнолски и инж. Момчил Марчев.

Д-р Мартин Кърнолски е музикант, маркетолог и доктор на театралните науки и изкуства. Съсредоточава своята дейност в автоматизация на процесите в месинджърите и комуникация с клиентите (botcom.co). Спечелил първото състезание за създаване на чатботове организирано от най-голямата чатбот платформа ManyChat в началото на м. Март 2019г.

Инж. Момчил Марчев / DigitalExtreme е дигитален експерт, фокусиран върху човешката страна в приложението на технологиите. С дългогодишен опит в SEO (Оптимизация за търсачки, сърч маркетинг), и пионер в ORM (Управление на онлайн репутация). Един истински визионер в ерата Human Digital.