За какво подават най-много жалби българите. Най-големият брой жалби, подавани в Европейския потребителски център в България,
са свързани с отменени или закъснели полети,
загубен багаж, както и с проблеми след покупка от онлайн търговци, каза за БТА директорът на центъра Соня Спасова.
Според нея българите все по-добре познават
правата си и ги отстояват, когато бъдат нарушени. Тя се аргументира с това, че за първите шест месеца на тази година жалбите, постъпили в центъра, са с над 30 на сто повече в сравнение със същия период на 2023 г. Спасова уточни още, че 62 % от сигналите, разгледани през миналата година,
са решени в полза на потребителите.
Центърът помага при възникване на проблеми с чуждестранни фирми в рамките на Европейския съюз (ЕС), Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, допълни тя. По думите ѝ звеното няма контролни функции,
а разрешава проблемите чрез своеобразна
медиация между търговците и потребителите. На практика по една жалба работят два центъра – в страната, в която е подаден сигналът, и в държавата, където е регистриран търговецът. Спасова допълни, че
у нас най-много са жалбите срещу фирми от Румъния.
Тя каза още, че при подаването на сигналите има своеобразна цикличност. През лятото нарастват жалбите, свързани с пътувания и настанявания, около големи празници – тези, свързани с покупки на стоки.
Нейният съвет към потребителите,
които купуват онлайн, е първо да видят от кого пазаруват. Тя обясни, че когато някой види реклама в социална мрежа и продуктът му хареса, не бива машинално да кликва, а трябва първо да види кой го предлага, да разгледа сайта на търговеца.
Необходимо е да се обърне специално внимание
на условията за доставката и за връщането на стоката, допълни Спасова. Тя припомни, че потребителите имат право да върнат продукта в рамките на 14 дни от датата на доставка, като има и търговци, които дават по-голям срок. По думите ѝ има обаче и стоки, които
не подлежат на връщане – бельо, разопакована козметика и т.н.
За проблемите със загубен или забавен от авиокомпания багаж, експертката коментира, че потърпевшият първо трябва да вземе протокол от летището, където е кацнал, а след това възможно
най-бързо да подаде жалба на сайта на авиокомпанията.
От вчера във Варна екипът на Европейския потребителски център организира тридневна информационна кампания „Вашите права“. В различни точки на града ще бъдат отворени щандове, на които експертите ще раздават информационни материали и ще дават консултации.