Яна Данаилова пред FN: Как да възпитаме децата си да се хранят здравословно

Как децата трябва да се хранят здравословно, кога започват сами да определят режима си на хранена и какво ние като родители можем да направим? Специални съвети от Яна Данаилова, специалист по здравословно хранене.

От кога трябва да започнем да храним детето си здравословно?

Надявам се няма да ви изненадам, но според мен следва да започнем да  се храним здравословно още, когато решим да имаме дете. Хубаво е преди зачеване жената и мъжът да прецизират храната си. Здравето на децата зависи и от приеманата храна по време на вътрешно утробното развитие. Бъдещата майка трябва да осигури адекватна храна на детето си. До 12-тата гестационна седмица, по време на органогенезата, ембрионът се нуждае от сериозен набор полезни есенциални хранителни вещества. Бъдещата майка трябва да консумира голямо изобилие от плодове и зеленчуци, пълноценен белтък, комплексни въглехидрати и полезните мазнини-Омега 3, Омега 6 и Омега 9.

Когато можем контролираме храната на детето добре, но когато то тръгне на училище, как да го контролираме какво яде?

Ние имаме пълен контрол върху храната на детето си до 3 години или до момента, когато то тръгне на детска градина и/или училище. Единственият начин детето да продължи да консумира предимно полезна храна е примерът в семейството. Семейната хранителна култура следва да служи за пример на растящото дете. Задължително е  ние да не консумираме храни, които не искаме нашето дете да консумира. Това е основното правило. На трапезата следва да присъстват само полезни храни, а когато искаме да поглезим малкото дете, нека да се постараем да му приготвим полезен десерт. Той се консумира между храненията, а не като десерт на основното хранене. Важно е, освен на храната, да обърнем внимание и на течностите, които детето приема. То няма нужда от подсладени напитки. Съгласно препоръките на СЗО децата до 2 години не трябва да консумират никаква захар. До 6 години приемът на захарта трябва да е до 6 лъжички захар на ден. В една чаша сок или газирана напитка се съдържа количество захар, което значително надвишава цялата препоръчителна дневна доза за детето. Ако искаме да отгледаме здраво дете, трябва да сме особено внимателни относно неговия адекватен прием на рафинирана захар. Свидете ли сме на тревожни данни и тенденция за затлъстяване на малките деца. Статистиката сочи че 30% от децата до 18 години в България са с наднормено тегло, а 12%  от тях дори попадат  в категорията затлъстяване с Body Index Mass над 30. Наднорменото тегло е рисков фактор за имунната система и за още редица болести. Храната е изключително важна. Навиците се изграждат у дома. В учебните заведения у нас, въпреки новите рецептурници, много често има сладки десерти. И какво се случва? Ние се стараем да изграждаме хранителни навици у дома, но детето отива в училище и получава баничка, кифла или кроасан. Децата  ни нямат нужда за физиологичното си развитие от всекидневна употреба на преработени и рафинирани храни- брашно, захар и сол.

Не мислите ли, че хранителните проблеми  на децата и затлъстяването зависи от социалното положение на родителите? Ако нямат много пари за плодове и полезна храна, те просто купуват кифла за 1 лев.

Социалният статус на семейството със сигурност отразява върху хранителните навици у дома. Няма как семейство с нисък и ограничен доход да предоставя ежедневно изобилие от свежа храна на семейната трапеза. За жалост има и спекулации и тези храни често са скъпи. Дори ако погледнем и бюджета на нашите деца. Ако средно дневно им даваме от 2 до 5 лева, какво могат да си купят с тези пари, освен пица на парче, кифла или хот-дог. Да, може и да си купят банан за 1 лев, но това е въпрос на хранителна култура и достъп до тази храна в училище. Защото в лавките в училище често липсват здравословни алтернативи. Един фреш или едно смути са в пъти по-скъпи от джобните пари на децата ни. Социалният фактор е изключително определящ. Но можем и с по-малко средства да се храним здравословно. Особено  през лятото- да се храним с местни, сезонни зеленчуци и плодове. При желание и с по-ограничен бюджет можем да изградим едно здравословно меню у дома. Основното правило, е то да е разнообразно.

Може ли обаче да се стигне до там, че стараейки се да се храним здравословно, детето да порасне без да знае вкуса на шоколад и  газираните напитки? Това нормално ли е?

Аз съм родител на двама тийнейджъри  на 17 и 12 години и те не консумират тези храни. Първоначално, тъй наречените нездравословни храни, са им били категорично забранени и второ, защото у дома подобни храни не се консумират и купуват изобщо. Неусетно децата се приучават да се хранят здравословно и излизайки с приятели нямат навика да си купуват подобни храни. В училището им няма лавка, което ми помага в това възпитание. Разбира се, ако детето хапне нещо вредно и не толкова полезно не е трагично и няма да бъде смъмрено или наказано. Въпросът е да изградим устойчива хранителна култура. Вкъщи се пие вода, ядат се ежедневно салати и има винаги плодове, не се купуват сладкиши, те се консумират само по изключение и на специален повод. Едно време пеехме с децата си песничката „Зеленчуци, който не яде“, къде остана тази песен днес? Ако сами купуваме и даваме на децата си тъй наречените „джънк“ храни? Ако не поливаме цветята, за да растат и цъфтят с  газирани подсладени напитки, то защо тогава  защо бихме дали газирана напитка на детето си? Нашите прародители, баби и дядовци са били здрави, защото са ядели проста храна. Храна с естествен произход.

Нека последваме примера им и да възродим традициите!

Ние сме това, което ядем! Да избираме разумно!

- реклама -