умора

Вижте кои са 5-те вида умора и как да ги преодолеете

Диетата и начинът Ви на живот играят основна роля в повишаването или намаляването на енергийните нива. Съществуват обаче различни видове умора. Ако съумеете да определите кои са слабите места на физиката и психиката Ви, това ще проработи единствено във Ваша полза.

Множество са факторите, които може да предизвикат умора. Ето някои от тях:

1. Прекалено високо или твърде ниско енергийно ниво

Ако следобедната загуба на енергия Ви е позната и сте склонни да разчитате на кофеина или захарта за бързото й възвръщане, трябва да се съсредоточите върху грижата за нивата на кръвната Ви захар.

умора

Тялото изгаря сладката храна и рафинираните въглехидрати много бързо, което кара кръвната Ви захар да се покачва. Промените в захарните нива карат тялото да се изтощава по-бързо, а самите Вие ставате раздразнителни, нестабилни и може да почувствате главоболие. Други симптоми може да са безсъние и лоша концентрация.

3 начина да стабилизирате нивата на кръвната захар:

  • Приемайте комбинация от протеини (месо, риба, яйца) и фибри (пълнозърнести храни и зеленчуци) на всяко основно или междинно хранене.
  • Избирайте въглехидрати с бавно освобождаване като кафяв хляб, кафяв ориз или пълнозърнеста паста.
  • Избягвайте дългите времеви периоди между храненията – трябва да приемате нормална порция или да похапвате леко на всеки 4 часа.
2. Изтощение

Ако се чувствате сякаш непрекъснато „въртите на празни обороти“ и само чистата воля ви задържа, може би е време да помислите за допълнителен прием на магнезий. Той активира ензимите, които стартират цялата верига на енергийно производство в тялото.

умора

Магнезият отговаря за редица различни функции, включително успокояване на нервната система, регулиране нивата на стреса и стимулиране работата на мускулите. Още признаци за липсата на магнезий са мускулни спазми, главоболие, раздразнителност и сърцебиене.

3 начина да подобрите нивата на магнезий в тялото си:

  • Яжте по 2 шепи зеленолистни зеленчуци всеки ден.
  • Приемайте магнезий като хранителна добавка. Може да потърсите и магнезиеви соли за вана, по този начин ще абсорбира през кожата.
  • Избирайте пълнозърнести храни като кафяв ориз или пълнозърнест хляб.
3. Отпадналост и липса на сила

Ако имате ниски нива на желязо в тялото си, вероятно ще се чувствате изтощени и слаби. Желязото е основен компонент на хемоглобина, който транспортира кислорода из тялото, подхранвайки мозъка, мускулите, тъканите и клетките.

умора

Дефицитът на желязо често се среща при жените, които преминават през трудни периоди. Симптоми също са главоболие, бледа кожа, сърцебиене, тънка коса, възпален език и загуба на апетит.

3 начина да подобрите нивата на желязо в тялото си:

  • Изберете варива или черен дроб, тъй като те съдържат около 2-3 пъти повече желязо на 100 гр. (говеждо или агнешко).
  • Комбинирайте храни, богати на витамин C с растителни източници на желязо – зелена салата с печена леща или печени червени чушки с тофу.
  • Избягвайте приема на желязо с чай или кафе, тъй като това ще попречи на абсорбацията.
4. Намалени концентрация, памет и мотивация

Чувствате ли, че мозъкът не Ви служи достатъчно добре?

Възможно е това да се дължи на липсата на някои витамини от група B, които участват в процеса по производството на енергия. Липсата на витамин B1 (тиамин) е свързан с раздразнителност, слаба памет и концентрация; ниските нива на витамин B9 (фолиева киселина) може да доведе до състояние на апатия и загуба на мотивация; недостигът на витамин B12 се изразява в слаба памет и объркване.

умора

Дори да следвате балансирана диета, все още е възможно да се получи дефицит, защото както хроничният стрес, така и редовната употреба на алкохол водят до загубата на витамините от тази група. Те са водоразтворими, а варените зеленчуци намаляват съдържанието с до 40%. Витамин B12 се среща единствено в животинските източници на протеин, като месо, риба и яйца, така че вегетарианска диета също може да доведе до недостига му.

3 начина да поддържате добри нива на витамин B:

  • Яжте поне 5 порции зеленчуци всеки ден.
  • Ако спазвате вегетарианска диета, потърсете добавки с витамин B12 или някои зърнени закуски.
  • Задушавайте зеленчуците на пара, вместо да ги варите, за да запазите съдържанието на витамин B.
5. Уморени, но „заредени“

Ако се чувствате изтощени, но в същото време не можете да си починете, това вероятно е, защото прекалявате с кофеина. Няма съмнение, че умерените количества осигуряват бърз енергиен стимул, но понякога кофеинът може да окаже негативно влияние на тялото Ви.

Кофеинът е стимулант, който може да разруши нервната система, причинявайки невъзможност за почивка, нервност и тревожност. Това е често срещана причина за безсъние, а прекомерният прием на кафе също може да блокира усвояването на желязо.

умора

Добре е да знаете, че силният черен чай (приготвен за около 5 минути) съдържа кофеин почти колкото едно еспресо; зеленият чай съдържа същото количество; кока-колата и енергийните напитки също са с високо съдържание на кофеин, както и шоколадът.

3 начина да намалите приема на кофеин:

  • Пийте една доза кафе, вместо традиционните две.
  • Заменете кофеиновите газирани напитки с вода.
  • Разнообразете кафето и силните чайове на работа с по-леки, билкови или безкофеинови.

Източник: Prima

 

 

 

 

 

 

- реклама -