Оскари гафове филми

В навечерието на Оскарите: Най-големите гафове на Академията

„Академиците“ от Американската филмова академия не са безгрешни. Решенията им често се подлагат на остри критики.

Според анализаторите, в резултат на неправилната преценка на нейните членове са били ощетени някои от най-значимите филми и режисьори на XX век.

Други „грешки“ по време на церемониите също предизвикват бурни полемики.

Днес ви предлагаме някои от най-големите гафове в историята на Оскарите!

Да започнем оттам: През 1941 г. Чарли Чаплин не успява дори да се нареди сред номинираните за „Най-добър режисьор“ с „Великият диктатор“, а в категорията „Най-добър актьор“ побеждава Джеймс Стюарт за изпълнението си във „Филаделфийска история“, а не гениалният комик.

Още по-необяснимо е това, което се случва през следващата година, когато на Орсън Уелс не дават напълно заслужения „Оскар“ за гениално режисирания от него филм „Гражданинът Кейн“. Предпочетен е „Колко зелена беше моята долина“ на Джон Форд. Но с течение на времето става очевидна недалновидността на членовете на Академията за киноизкуство, защото точно „Гражданинът Кейн“ днес е смятан за най-добрия филм на всички времена.

Преди това, през 1940 г., за най-добър филм обявяват „Отнесени от вихъра, което от сегашна гледна точка изглежда пресилено. Може би по-справедливо щеше да бъде, ако с наградата в най-важната категория беше отличен „Магьосникът от Оз“. Любопитното е, че режисьор и на двата филма е Виктор Флеминг. Той получава „Оскар“ за „Отнесени от вихъра“, но в историята на киното остава с „Магьосникът от Оз“, превърнал се в еталон на детско-юношеското кино, а песента Over The Rainbow е призната в САЩ за №1 на ХХ век.

На същата церемония Флеминг получава незаслужено и „Оскар“-а за режисура (пак за „Отнесени от вихъра“!), изпреварвайки Джон Форд („Дилижансът“) и Франк Капра („Мистър Смит отива във Вашингтон“).

През 1959 г. за най-добър режисор обявяват Винсънт Минели за „Джиджи“, а не Алфред Хичкок за шедьовъра „Шемет“.

Парадоксално е, че филмът на легендарния майстор на съспенса дори не попада сред номинираните. Може би именно този „Оскар“ е най-големият гаф в историята, просто защото режисьорското майсторство на Хичкок в пренебрегнатия от Академията филм е изключително. „Шемет“ е истински шедьовър, който и днес продължава да е сочен за пример на младите режисьори. Едва ли е случайно, че с годините той трайно се настани на челно място в класациите на най-добрите филми на всички времена.

Но през 1959-а явно е нямало кой да го оцени.

Затова пък стандартният мюзикъл на Винсън Минели побеждава и в деветте категории, в които е номиниран. А Хичкок така и не получава наградата „Оскар“ за режисура, независимо от това, че го номинират за нея 5 пъти в рамките на дългата му кариера. А през 2012 година „Шемет“ беше провъзгласен за най-добър филм на всички времена от Британския филмов институт.

През 1980 г. Робърт Бентън получава режисьорският „Оскар“ за „Крамер срещу Крамер“, оставяйки с празни ръце Франсис Форд Копола и Боб Фос, претендиращи за наградата с най-силните филми в своята кариера – „Апокалипсис сега“ и „Кабаре“.

През 1995 г. всички очакват наградата за режисура да получи Куентин Тарантино за шедьовъра си „Криминале“, спечелил няколко месеца по-рано „Златна палма“ в Кан.

Но в крайна сметка на Тарантино дават само приз за сценарий, а за най-добър режисьор обявяват Робърт Земекис за „Форест Гъмп“. Вероятно мнозина са убедени, че в този случай наградата е отишла при този, който най-много я заслужава, защото филмът с Том Ханкс наистина е много добър.

Но пък новаторската творба на Тарантино буквално разбуни духовете в световното кино и допринесе за обновяването на киноезика през следващите години.

И още много, много примери.

Безспорно, за момента „короната“ за най-голям гаф в историята по връчването на наградите „Оскар“ се държи от церемонията през 2017 г.

Тогава за най-добър филм беше обявен „Лунна светлина” след безпрецедентна грешка. Уорън Бийти и Фей Дънауей първоначално обявиха, че най-добрата лента е мюзикълът „Ла Ла Ленд” и след като екипът на филма вече беше на сцената да приеме наградата си, стана ясно, че победител всъщност е „Лунна светлина”.

Бийти се опита да обясни, че им е бил връчен плика, в който Ема Стоун получава наградата за най-добра актриса. Водещият на церемонията Джими Кимъл се пошегува, че е бил сигурен, че ще предизвика гаф на шоуто.

Мюзикълът „Ла Ла Ленд“ спечели 6 Оскара – за най-добър режисьор, главна женска роля за Ема Стоун, сценография, операторско майсторство, оригинална песен и оригинална музика.

Според първоначалната информация за издънката набедиха Леонардо ди Каприо.

Лео, като носител на Оскар от миналата година, награди Ема Стоун за най-добра актриса. Той обаче забравил да изхвърли плика, на който пишело „Ла Ла Ленд“ до името на Ема, така го върнал обратно в купа с останалите. Оттам пакетът попаднал в ръцете на Бони и Клайд, както са известни Фей и Уорън.

В последствие одиторската компания „Прайсуотърхаус Купърс“ се призна за виновна и се извини за невероятния гаф. Нейните служители Марта Руис и Брайън Кулинан, които държат куфарчетата с имената на победителите, са допуснали елементарна грешка. Съгласно организацията, когато единият от тях подаде плика на победителя в категорията на водещия, другият трябва да унищожи своя плик. Което не се е случило! Разбира се, служителите бяха уволнени.

Дали „Лунна светлина“ заслужи Оскара за най-добър филм или за пореден път Академията постъпи „политически коректно“, оставяме на вас да прецените.

–––––––––––

Отговорни ЗАЕДНО!
#ОстаниВкъщи – спаси животи!
FlashNews.bg

Всичко за коронавируса тук

- реклама -