учител, училище, тормоз, поведение

Увеличават средствата за обучението на бъдещите учители

Увеличават средствата за обучението на бъдещите учители

С 65% се увеличава коефициентът за финансиране на обучението на студентите по педагогически специалности. Това ще позволи да се насочат повече средства за практическа подготовка на бъдещите учители,

които ще прекарват повече време в базовите училища и ще получат по-голяма подкрепа

от учители наставници. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при откриването на конференцията „Развитие на уменията в България“, на която Организацията за икономическо сътрудничество развитие (ОИСР) представи доклада за страната ни, изготвен по проекта „Техническа подкрепа за стратегия за уменията в България“.

Проектът е финансиран от Европейската комисия и подкрепя една от целите, заложени в Пътната карта за присъединяването на България към ОИСР.

Част от препоръките в доклада са свързани именно с изграждането на умения у учениците и възрастните за реализация на променящия се пазар на труда и с квалификацията на учителите.

„Моделът на първоначалната подготовка на нашите учители

ще бъде по-компетентностно ориентиран. Няма да се случва само в университетските зали, а ще се пренесе в по-голяма степен в класните стаи.

Така че нашите студенти-бъдещи учители

още от университетската скамейка да имат изградени професионални умения, които ще са им необходими, когато започнат работа“, обясни министърът.

По думите му следващата седмица ще се проведат дискусии с факултетите, които подготвят бъдещи учители как да се случи най-добре тази промяна.

В тази насока ще се работи и със студенти по други специалности. Тази година по проект на МОН за пръв път се въвежда дуално обучение във висшето образование.

„Това ще даде възможност на студентите да получат по-компетентностно ориентирано образование

за изграждане на умения за съответното работно място – фирма, организация, училище, за да могат те да станат добри специалисти още с влизането на пазара на труда. Това ще даде стратегическо предимство на нашето висше образование“, посочи министър Цоков.

Той припомни, че вече бяха направени стъпки за промяна и на учебните програми в училищата,

които също да акцентират върху формиране на умения на учениците, а не толкова върху усвояване и възпроизвеждане на понятия. В тази посока се променя и оценяването. „През тази година успяхме да променим характера на 50% от задачите от външното оценяване в 10. клас по БЕЛ и математика да – да бъдат задачи с по-голяма практическа насоченост,

свързани по-скоро с установяване на уменията,

не само възпроизвеждане на знания на учениците“, обясни министърът. По думите му предстои тази промяна да се случи от тази година и в изпита за четвъртокласниците, а от следващата – и за седмокласниците.

 

- реклама -