Укрепете имунитета за зимата

Укрепете имунитета за зимата – сега е моментът. Балансираното хранене ни осигурява антивирусни и имуностимулиращи вещества.

Четири вещества изграждат защитата на организма

Още малко и есента ще почука на вратата, а с нея идват и настинките, вирусните инфекции, грипът. Погрижете се отсега да заздравите имунитета си, за да не боледувате през студените месеци. Освен балансирано хранене, физически упражнения и здрав сън, за правилното функциониране на имунната система допринасят и четири вещества, които можем да приемаме чрез храната или в готова форма.

Цинк

Това е едно от малкото вещества, които едновременно въздействат на всички звена на човешката имунна система. Увеличава производството на интерферони – протеини, които първи защитават тялото от инфекции. Цинкът предотвратява разпространението на вируса в клетката, предпазва лимфоцитите от разрушаване. Той подобрява функцията на тимусната жлеза, която някои наричат „сърцето на имунната система“ поради способността й да произвежда нови Т-клетки. Те от своя страна разпознават вирусите и ги обезвреждат.

Витамин D

Повишава вродения имунитет, активира антимикробните пептиди, които елиминират патогенни организми като микроби, бактерии и вируси. Укрепва клетъчния имунитет, поддържа белодробната функция чрез намаляване на възпалителния отговор, причинен от вируси. В допълнение, стимулира производството на антимикробни протеини в лигавиците на горните дихателни пътища.

Витамин С

Подобрява производството на интерферони. Има противовъзпалителни свойства, помага за неутрализиране на свободните радикали и предпазва белодробните клетки от агресивното им въздействие.

Кверцетин

Естествен биорегулатор и антиоксидант, който предотвратява разрушаването на клетъчните мембрани от свободните радикали и развитието на възпаление. При хора с пневмония, хроничен бронхит, астма, ХОББ помага за намаляване честотата на пристъпите, по-бързо изчезване на кашлица, задух, подуване на бронхите, възстановява белодробната тъкан и нормалното дишане.

Защо комбинацията е важна

Смята се, че тези 4 компонента взаимно се допълват и засилват действията си. Например, за да може цинкът да потисне разпространението на вирус в тялото, са необходими специални вещества, които да осигурят преминаването на минералните йони през клетъчната мембрана. Кверцетинът повишава пропускливостта на цинка през мембраната. Той взаимодейства и с витамините С и D. Няколко проучвания показват, че техните антивирусни свойства се допълват взаимно и са по-ефективни, отколкото когато се използват самостоятелно.

Как да си ги набавим

Цинкът се съдържа в стридите, пшеничните трици и телешкия черен дроб. Витамин D получаваме благодарение на слънчевите лъчи, а в храната се намира в рибата, млечните продукти, жълтъка. Основните източници на витамин С са морски зърнастец, касис, цитрусови плодове. Кверцетин има в каперсите, елдата, червения пипер.

- реклама -