Удар по цацата и шопската салата! Заплашен ли е туризмът ни.
Не само българите, но и туристите по българското Черноморие се хвърлят да ядат пържена цаца и шопска салата.
Но тези така любими ресторантски продукти са заплашени в последно време и рискуват да
разочароват посетителите на морските ни курорти.
Според учените се забелязва намаляване на размера на рибата в Черно море – и най-вече за по-малките видове, като цацата, която е неизменна част от менюто през летните месеци.
Но в него не само за българина,
но и за гостите от чужбина, определено надделява един друг специалитет и това е традиционната
шопска салата. Заради скока в цената на зеленчуците обаче се очаква тя да поскъпне,
предаде Нова телевизия.
През последните години учените от Института по океанология забелязват промяна в размера на някои от черноморските риби. „Има съществено намаляване на средните индивидуални размери при трицоната или т.нар. цаца. При барбунята също се наблюдава доста масово появяване на по-дребни екземпляри“, заяви доц. Виолин Райков от Института по океанология към БАН.
А това си има научно обяснение. „Наистина се забелязва през последните десетина години една промяна в температурата на водата – средногодишната температура в посока повишение. Риболовът също е доста силен фактор, който влияе върху популациите на рибите. И всички тези фактори – естествени и предизвикани от човека, влияят върху темпа на растежа на рибата“, твърди доц. Райков.
Ще направи ли обаче впечатление по-малкият размер на цацата на туристите? „По-скоро бих акцентирал върху пресните продукти, върху прясната риба, току-що уловената. Това е много по-важно. Дали е дребна, дали е едра… Това според мен не е чак толкова важно“, посочва ресторантьорът Павлин Косев.
В лятното меню на туристите обаче определено надделява един друг специалитет и това е традиционната шопска салата. А за разлика от традициите, които се запазват – цените растат.
С поскъпването на българските домати и краставици се очаква и цената на шопската салата да тръгне нагоре. Но ще се отрази ли това на туризма?
„Трудно е да се каже с колко точно и дали ще поскъпне. Защото имаме различни техники – евентуално може леко грамажът да се намали. Използваме тези похвати, за да може да не пипаме крайната цена за клиентите“, твърди Косев.