храни

Цените на храните са поскъпнали с 30% за година, олиото в Ямбол мина 8лв.

Индексът на тържищните цени (ИТЦ), който отразява цените на хранителните стоки на едро се покачи тази седмица с 2.22 на сто като премина смятана за психологическа граница стойност от 2 000 пункта.

В края на седмицата стойността му е 2 026 пункта, което показва, че в сравнение с миналия март покачването е с 31%,

сочат данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.

Базовото ниво на индекса от 1 000 пункта е от 2005 година.

Последните данни за инфлацията в България показват, че за година тя се повишава с 10%

Отново олиото е сред най-поскъпващите.

За тази седмица цената му се вдига с 12 на сто – от 4.16 лева за литър преди седмица до 4.66 лева сега. Най-скъпо то се търгува на едро в Ямбол – по 5.70 лева за пластмасова бутилка от един литър.

Най-евтино олио може да бъде намерено в складовете в Силистра – на цени от 3.11 до 4 лева за бутилка от един литър.

В София олиото се търгува на едро между 3.30 и 4.60 лева за литър, сочат данните.

Цената на оранжерийните домати през седмицата се повишава с 3.8 на сто до 3.25 лева за килограм, на зелето се вдига с 4 на сто до 1.30 лв./кг.

В същото време обаче друга, поскъпнала много преди време стока – оранжерийните краставици – поевтиняват с 1.6 % до 4.18 лв.

Междувременно проверка на bTV след зрителски сигнал установи, че в един от магазините в Ямбол единственото олио, което се предлага е от 8,40 лв. за литър.

Според собственика търговската печалба е само 15%, олиото идвало на висока цена.

Убеждава ни, че спекула няма.

„Има война в Украйна, която е един от основните източници на суровина за Европа, и това неминуемо се отразява на пазара.

Очевидно българския пазар не произвежда такова количество суровина, което да покрие местното потребление“, казва Павел Додов, собственик на търговска верига.

Наплив за олио на тази цена няма. Хора признават, че вече са се запасили с продукта на по-ниски цени.
Според Комисията за защита на потребителите проверките на магазините в Ямбол показвали разлика до два лева в цената на олио от една и съща марка.

- реклама -