Три червени лампички, че ви мамят с онлайн поръчките

Три червени лампички, че ви мамят с онлайн поръчките. Европейският потребителски център с ценни съвети.

Електронният магазин е на словенски,

чешки или румънски език, адресът, който е даден за контакти, е в Италия, но стоката пристига от Азия, без уточнен подател. Седмица-две по-късно линкът на уебсайта вече не се отваря.

Такъв е профилът на много оплаквания,

които получават по телефон или по имейл в последно време експертите в Европейския потребителски център в България /ЕПЦ/. Жалват се предимно дами, които са от различни краища на страната и на различна възраст.

Това, което ги обединява, е, че са видели

рекламата на даден сайт в социалните мрежи, направили са поръчка на атрактивни дрехи, но след това получават различни по брой и вид продукти – най-често блузи, с изключително ниско качество.

По тази причина от ЕПЦ обръщат

още веднъж внимание на знаците, които може да подскажат, че сайтът за онлайн продажби не е достатъчно коректен и е по-добре да се въздържаме от поръчки.

Задължиха ме да поръчам 4 артикула

Чрез реклама от социална мрежа потребителка попада на нов онлайн магазин. Харесва си рокля за специален повод на изключително изгодна цена.

При други онлайн продавачи подобни продукти струват поне 2 или 3 пъти повече. За да поръча каквото и да е от сайта обаче, потребителката трябва да купи общо поне 4 продукта.

Коментарът на ЕПЦ:

Възможно е да има отстъпка при поръчване на повече артикули или комбинация от 2 или повече стоки. Но това не бива да се превръща в изрично задължение да се пазарува от даден сайт. В случай че изискването е безпрекословно, то помислете добре дали имате нужда точно от тези продукти, преди да го изпълните.

Получих спам в червено

Друга потребителка получава потвърждението за поръчката в спам папката на своя имейл с изрична индикация за опасност, маркирана в червено. Въпреки това, тя отива до офиса на куриера и си взема поръчката.

Коментарът на ЕПЦ:

Обикновено нашите пощи идентифицират достатъчно добре опасностите и ни дават сигнал за това – най-често, пращайки подателя в папка спам на имейла. В такива случаи много често става дума за фишинг имейли/линкове. Или други опити на злонамерени податели да ни навредят.

Друг знак, че може да има нещо нередно при една подобна продажба, може да се открие и във факта, че търговецът ни изпраща информация за движението/проследяването на стоката от различни имейл адреси. Които нямат нищо общо с домейна на сайта, откъдето сме пазарували.

Затова – бройте до 10 поне още веднъж, преди да отворите подобни електронни писма. Освен да загубите пари заради некачествените дрехи например, рискувате още и да заразите компютъра или телефона си. И съответно да унищожите целия архив, който имате на това устройство.

Без телефон и имейл адрес

В сайта е описана много подробно процедурата, според която можех да върне якето, което си поръчах, но в действителност никъде нямаше възможност да попълня формуляр, за да информирам продавача, липсва телефон, не може да се намери и никакъв имейл адрес. Това споделя друга потребителка.

Коментарът на ЕПЦ:

Всички търговци в Европейския съюз са задължени да предоставят контакти като имейл поща, телефон и физически адрес на уебсайта си, за да може потребителят лесно да се свърже с тях.

Необходимо е да има и данни за компанията, както и къде е регистрирана. Когато става дума за продавач в трета държава, това не е задължително. Но пък и правата на клиентите може да се окаже, че не са така добре защитени, както е в рамките на ЕС.

Съветът на ЕПЦ е преди да направите поръчка от нов и непознат сайт, непременно да проверите продавача и как може да се свържете с него при евентуални въпроси или проблеми.

Много често некоректни лица, които продават стоки онлайн, остават празно място там, където трябва да има информация за фирмата и нейните контакти.

В други случаи текстът, който обяснява къде е регистриран търговецът, е на език, съвсем различен от този, на който е останалата част от информацията за продуктите на сайта.

Понякога е сложена картинка с името на фирма, вместо то да бъде изписано като част от целия текст, и така по-трудно се улавя като грешка или измама от търсачките в мрежата.

- реклама -