Съчетанието на два фактора – сравнително ниската стартова подкрепа и скока на цените може да се превърне в източник на огромно социално недоволство, казва политологът Димитър Ганев от „Тренд“ пред 24 часа.
Въпреки това личи, че както всеки нов кабинет, и този се ползва с тефлоново покритие. Видимо спорни решения на правителството и някои кадрови неудачи минаха като че ли безпроблемно. Плъзнаха се по тефлона.
Всеки нов избор, особено когато доведе до смяна на властта, неминуемо води до доза презареждане с доверие. Това ясно личи и от данните от последното проучване на “Тренд”.
Еуфорията от новия кабинет не е голяма, но това не бива да ни изненадва. Началният устрем не може да се сравнява с електоралните вълни от 2001 и 2009 година, когато първата политическа сила печели съответно 2 милиона гласа (НДСВ) и 1,6 милиона гласа (ГЕРБ).
През ноември 2021 г. “Продължаваме промяната” спечели изборите с по-малко от 700 хиляди гласа, съставяйки кабинет в сложна конфигурация. В този ред на мисли не можем да очакваме кой знае каква вълна от ентусиазъм, защото базата, от която се тръгва, не е голяма.
На хоризонта обаче се задава друга вълна. Тя не е от подкрепа, а е с голям разрушителен потенциал. Ценовият скок е най-голямото предизвикателство пред новата власт. Това сочат данните от проучване на „Тренд”.
„Рядко може да се наблюдава един проблем толкова да изпъква пред останалите. Според проучването проблемът с цените е 4-5 пъти по високо като процентни пунктове в сравнение с останалите, като пандемията например”, обясни социологът Димитър Ганев.
„Около 40% е подкрепата към правителството. Ако обаче проблемът с цените намери своя адресат именно в лицето на управляващите, тази подкрепа рязко ще спадне. Стигне ли се до задълбочаване на проблема по темата, ще се открие ниша за създаването на нова лява партия у нас”, добави Ганев.
Той коментира още, че нито COVID кризата, нито казусът с Украйна могат да предизвикат сериозна динамика в електоралните нагласи. Проблемът с корупцията у нас пък се позиционира на третата позиция сред данните от изследването.
Ето и цялото проучване на „Тренд“