труд, заетост, изследване, Manpower

10 тотални грешки, които допускат началниците

10 абсолютни грешки, допускани от началниците

Психолозите твърдят, че понякога на началническите места се назначават хора, които не само не са подготвени да ръководят хора, но и прилагат принципи, които са абсолютно противопоказни. Налаганите стереотипи не само не помагат, но често и провялят не само шефа, но и целия колектив.

Накратко – повишили са ви, признали са професионализма ви, способностите ви, но има един проблем – никой не ви е учил как да бъдете ръководител. Еуфорията от новия пост бързо отминава, но проблемите започват да валят един след друг. Попадате във водовъртеж, който лесно може да ви погълне. Уж познавате работата в детайли, уж си знаете плюсовете и минусите с колегите, а нещата се оказват много по-сложни от това, което сте си представяли. И вместо да наложите начина на работа, за който преди това многократно сте говорили, сега се чудите как да задържите нещата на нивото, при което сте встъпили в длъжност.

А всъщност дяволът не е чак толкова черен, твърдят специалистите. Те предлагат 10 грешки, които водят до редица проблеми, и показват начина те да бъдат избегнати.

1. Да си шеф е много трудно

Всъщност не прекалявайте! От другата страна нещата изобщо не изглеждат така. Началниците имат много повече самостоятелност и независимост, заплатата им е по-висока от тази на останалите, имат личен шофьор, пътуват с бизнес класа, настаняват се в по-добрите хотели, колегите им ги уважават. Това не може да се нарече особено тежък живот. Особено ако на обикновените служители им се налага да вършат рутинната работа, докато шефът им пътува в командировка.

2. Просто бъдете себе си

Когато приемете новата роля, да бъдете себе си, вече не е достатъчно. Длъжни сте да се държите по нов начин и да не правите неща, които уронват авторитета ви. Но от друга страна, не трябва да преигравате.

3. Хората не обичат промени

Ако в службата са наложени правила от години, то вие трудно ще ги промените. Особено ако тези правила толерират хората, които се скатават и обичат да прехвърлят задълженията си на другите. Но това не означава, че трябва да се откажете и да се оставите на течението. Опитайте се да предложите на служителите интересни задачи и проекти, които да ги увлекат и накарат да работят с желание и ентусиазъм. Ако разберат, че идеите ви са в полза на всички, повечето ви подчинени ще ви подкрепят.

4. Има само един верен начин за управление

Изобщо не го вярвайте! Ситуациите са доста различни, всичко се променя постоянно, а бизнесът има много лица. Вие трябва да реагирате спрямо конкретната ситуация.

5. Лидерството е по-важно от самото управление

Често шефове смятат, че да си ръководител трябва да се занимаваш само с големи проекти, стратегии и нови концепции. Ежедневният мениджъмнт за тях е дребно тежко задължение, баналност, която само отегчава. Затова трябва да се намесват в тях колкото се може по-малко. Всъщност са нужни управници, които еднакво добре се справят и в двете ситуации.

6. Успехът идва само при началника, чиято стратегия е най-добра

Велики идеи и грандиозни планове – това е прекрасно. Но някой трябва да ги изпълни. Компанията, която има посредствена стратегия, но пък отлично практическо изпълнение, побеждава в конкуренцията.

7. Лидерите се раждат, а не се изграждат

Всеки може да се научи да ръководи. Пазете се от онези, които смятат, че са лидери по рождение, и забрабят, че дори и ученият учи. Всички ние сме незавършени проекти. А за да станеш лидер, трябва да натрупаш много опит.

8. Роботите скоро ще заменят работниците

Това изобщо не е вярно, а засега всичко е в сферата на предположенията. Да, ще има автоматизация в много области, но основен фактор ще си остане човекът. Ние, хората, не веднъж вече сме се приспособявали към новите технологии, ще го направим и в бъдещето. И ще използваме роботите, без те да ни потискат.

9. С повече информация ще поправим всичко

Цифрите не са всичко. Нужно е и компетентно мнение. Не се опитвайте да се скриете само зад цифровите показатели, за да търсите обяснения от подчинените си. Приемете, че във всяка ситуация основен е субективният фактор и преди да наказвате, проучете внимателно всички гледни точки.

10. Ежегодната атестатия помага да се повиши производителността

Управлението трябва да е постоянен диалог, а не постоянно вмешателство в работата на подчинените, нито среща, организирана веднъж годишно. Не чакайте цяла година, за да излезете наведнъж обидите, които сте преглъщали през всички 12 месеца.

- реклама -