Точат ни сметките през телефона

Точат ни сметките през телефона. Фишинг измама хваща все повече жертви в страната. Измамникът се прави на купувач.

Измамна схема чрез

публикувани в интернет обяви за продажби оставя потребители с празни банкови сметки. Хакерската измама е позната у нас от близо две години, но в последно време намира все по-голям брой жертви заради липсата на информираност и адекватни действия на съответните органи. Успешно

прилагана е и в чужбина.

Целта на измамниците е да се доберат до банковите сметки на потребители, решили да продават стоки чрез сайтове за обяви. За целта онлайн крадците се свързват с публикувалия обявата за продажба чрез приложението Вайбър, което се използва предимно на мобилни устройства, а

по рядко и на компютър.

В комуникацията през Вайбър измамниците уверяват, че имат интерес да купят обявената вещ, а след това посочват, че това може да стане само с конкретна услуга на утвърдена у нас куриерска фирма. Парите се пращат по банков път, а закупеният продукт трябва бъде взет от куриер на въпросната фирма от дома на продавача

за максимално улеснение.

В действителност такава услуга съществува, но тя е описана по съвсем друг начин от куриерската компания. В същото време “клиентът” не се пазари за сумата и е съгласен на първоначално обявената цена. А за да бъде измамата перфектна, хакерите използват и профил във Вайбър със снимка на майка с дете, за да гарантира привидно

безопасност и коректност.

Капанът щраква, когато отново по Вайбър нищо неподозиращият потребител получи линк с инструкции за получаване на парите. Огледален сайт, наподобяващ този на куриерската фирма, съдържа бутон

“Вземи парите”,

както и съответната сума. За да се случи това потребителят първо трябва да въведе данните на своя банкова карта, а в това число и кода за сигурност, а за да увери отсрещната страна, че сметката е негова,

посочва и наличната сума в нея.

В същото време се отваря и специален прозорец с чат, в който от куриерската фирма уверяват, че парите са преведени. Но ако потребителят разполага с незначителна сума в своята сметка, измамниците молят за друга банкова карта,

тъй като имало проблем с превода.

При наличие на спестявания обаче, хакерите безпроблемно успяват да източат всички налични пари, след като веднъж вече са получили достъп до сметката.

Измамата отдавна си има

и термин – фишинг, което в превод от английски означава ловене на риба.

Вторият капан пък се задейства още с отварянето на линка, когато хакерите успяват да откраднат и профила на потребителя във Вайбър, с който след време ще лъжат други потенциални жертви.

В действителност титулярът

на профила във Вайбър не знае какво се случва зад гърба му, а скоро след това излъганите жертви започват да звънят на въпросния номер, за да потърсят сметка за измамата. Оттук насетне излъганият попада в омагьосан кръв, в който освен, че е измамен, трябва да води комуникация и с други измамени от порочната схема, които се опитват да си върнат парите и да си обяснят как са попаднали в капана.

Жертва на схемата пред „Труд news”: Киберсигурността ни е безсилна

Х. Г. от София, учителка на деца от първи до четвърти клас, е една от многото жертви на измамниците. Признава, че е попаднала в капана при опит да продаде вещи на своето дете през сайт за обяви, а измамниците са използвали вече утвърдената схема с фалшив сайт на утвърдена спедиторска компания.

“Вече свикнах, че няма да имам приложение Вайбър, стига да се спре използването от трети лица на мой гръб. Продавах на детето раници и маратонки. Свързаха се с мен по Вайбър и в момента, в който отворих профила на куриерската фирма, приложението се деинсталира. Първоначално помислих, че ми блокира телефонът.

Говорих редица пъти с дирекция “Киберсигурност” към ГДБОП, но нищо не се случи.

За последно ми се обадиха преди дни и ме увериха, че спрямо случая не могат да направят абсолютно нищо. Дори не знаят дали Вайбър няма да бъде използван за в бъдеще за други подобни схеми. Казаха ми, че могат да ми препоръчат единствено да си сменя номера, което обаче за мен би довело до неустойки към оператора. Това е безумие. Не могат да направят нищо, не могат дори да ги засекат. Признават, че жертвите са много, а измамниците остават безнаказани.

В последно време никой не ми се е обаждал, което ме навежда на мисълта, че след като писах на Вайбър да забранят всякакво ползване към този номер и да бъде блокиран без период, те все пак са успели да го деактивират. По темата от ГДБОП признаха, че реално съм свършила тяхната работа и няма какво повече да направят”, казва измамената жена.

Дирекция “Киберсигурност” работи и с нормирано работно време до 17 часа с почивни дни събота и неделя. Това означава, че ако имате проблем в петък вечер, те могат да ви съдействат най-рано в началото на новата седмица, когато се предполага, че ще е твърде късно. За целта обаче първо трябва да им пратите имейл, за да опишете подробно проблема.

Съвет: Направете си двойна защита

За да бъдете максимално защитени от потенциални измама и кражба на лични данни, най-лесният начин за защита е като си направите двойна защита. Голяма част от приложенията предлагат тази опция, а в това число и приложението за чат и разговор Вайбър. Функцията е налична вече повече от година.

Потребителите, които искат да използват двустепенната верификация, трябва да създадат 6-цифрен пин код и да потвърдят имейла си. За да могат да влязат в своите акаунти в мобилната или десктоп версия на приложението, те трябва да въведат своя индивидуален пин код и да верифицират акаунтите си. В случай на забравен пин код, регистрираният имейл ще послужи за възстановяване на достъпа. Важно условие е, че имейлът ви трябва също да бъде надежден и сигурен.

Трябва да пазите внимателно и на сигурно място всички кодове, за да не бъдат достъпни на хакери при потенциална атака.
Друга опция е смяна на приложението. В глобален мащаб все повече потребители се насочват към алтернативни на Вайбър приложения, сред които е и Телеграм.

Известно е, че той осигурява най-добрата сигурност, която не дава достъп на трети страни до вашите данни. Потребителят може да активира функцията Secret Chats, а съобщенията могат автоматично да се самоунищожават на всички участващи устройства. Също така, ако предпочитате, можете да зададете опция за самоунищожаване на акаунта ви след определено време.

- реклама -