Теменужка Петкова: „Виртуалната опашка“ на Дунав мост не зависи от министерството

Теменужка Петкова: „Виртуалната опашка“ на Дунав мост не зависи от министерството

„Виртуалната опашка“ на ГКПП „Дунав мост“  не е създадена от финансовото министерство и негови структури, и темата свързана с организацията там, е извън неговата компетентност. Това обясни финансовият министър Теменужка Петкова по време на изслушване в парламента.

Тя, министърът на вътрешните работи Даниел Митов,

министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, директора на Агенция „Митници“ Георги Димов и председателя на

Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Йордан Вълчев,

бяха повикани от ПП-ДБ, за да дадат разяснения относно принудителното изискване тежкотоварните автомобили да се вписват във виртуална опашка на ГКПП „Дунав мост“ при Русе, въпреки влизането на България в

Шенгенското пространство и отпадането на граничния контрол за товарните превози.

Петкова припомни, че след влизането ни в Шенген на 1 януари Агенция „Митници“ и НАП са преустановили контролната

дейност извършвана преди тази дата на територията

на вътрешните гранични пунктове. Като по раницата с Гърция същите са пренасочени извън пунктовете, а на границата с Румъния, с решение на Министерския съвет проверките се извършват по метода – анализ на риска,

като превозното средство се проверява извън потока, за да не се пречи на движението.

„Единственото действие от страна на  Агенция „Митници“ на Дунав мост, е да извършва администриране на инфраструктурната такса на изход от Република България – „такса мост“. За целта, агенцията поддържа четири гишета за товарни автомобили и 6 за леки коли, за да не се нарушава  движението.

Може да се плаща и в брой, и с банкова карта,

а за леките автомобили има виртуален пос терминал. Такъв предстои да се разработи и за товарните автомобили. От 10 януари на същите гишета се предоставят и еднократни разрешителни за международен превоз. Това е мярка по искане на превозвачите, която е в посока улеснение на товарните превози“, добави тя.

„След влизането ни в Шенген, пропусквателната способност на ГКПП „Дунав мост“

се определя основно от възможностите на мостовото съоръжение, като към настоящия момент тя е ограничена от ремонтните дейности там. Пропускането на коли се осъществява поетапно в двете посоки в единственото свободно платно.

В тази връзка при увеличение на трафика и при определени случаи,

може да се наложи товарните автомобили да изчакват на българска територия извън зоната на ГКПП „Дунав мост“. Процесът по определяне на местата за изчакване и самата организация е в компетентността на собствениците и администраторите на пътната

инфраструктура водещи към граничния преход – АПИ и Община Русе“, обясни МВР министърът Даниел Митов.

По думите му със заповед на кмета на града от 15 септември е разпоредено да бъдат допускани товарни автомобили, които притежават номер от информационната система за проследяване и отчетност на потока, или т. нар. виртуална опашка.

„МВР няма компетентността за въвеждането на тази система. Задълженията на МВР

са свързани само с осигуряване безопасността на пътното движение и при необходимост спиране на потока от товарни автомобили в района на град Бяла по главния път. От 4 януари организацията на

движението с т. нар. виртуална опашка е премахнато.

На 8, 9, и 13 януари за времето от 16,30 и 22 часа се е образувала опашка от товарни автомобили, които са изчакали реда си, в последствие трафика се е нормализирал.

Към моментна обстановката на ГКПП „Дунав мост“ е спокойна“, добави министърът.

Георги Димов припомни, че Агенция „Митници“ в своята 145-годишна история е нямала нито един ден ангажимент или задължение или по закон отговорности да управлява, контролира, насочва опашки към гранично-пропусквателни пунктове. Никога не е била и няма да бъде обслужваща структура за целите на икономически оператори или определени интереси, вътрешни, или външни.

- реклама -