Тъжно: Българският сладолед е на изчезване

Тъжно: Българският сладолед е на изчезване

Българският сладолед е на изчезване. Индустрията бавно се топи.

За последните 6 години производителите на сладолед са свили производството почти трикратно, показва справка на „24 часа“.

Данни на Евростат показват, че през 2018 г. произведените количества са били 29,6 млн. литра, което прави годината най-силната от тогава до сега.

През 2020 г. фирмите у нас са произвели 19 млн. литра, през 2021 г. спадат на 14 млн.

За 2023 г. количествата намаляват до малко над 11 млн. литра, което прави почти три пъти спад на производството, сравнено с 2018 г.

Няма данни за 2019 и за 2022 г., но тенденцията е ясна.

В същото време изобщо не се забелязва спад на консумацията на сладолед с изключение на 2020 г., поне ако се съди по данните на НСИ за потреблението на домакинствата.

От нормалните до пандемията 13 млн. литра годишно потребление на сладолед през 2020 г. консумацията пада на 10 млн. литра.

Още на следващата година се възстановява на предишните 13 млн. литра.

И от тогава до сега това е количеството, което се реализира на българския пазар.

С други думи, ако у нас се произвеждат вече само 11 млн. литра сладолед, а се консумират 13 млн. литра, има едни 2 млн. литра, които очевидно се внасят отнякъде.

Предприятията, които се занимават с производство на сладолед у нас, към 9 август са около 50,

като в тях не влизат тези, които предлагат сладолед на заведенията за обществено хранене, включително сладкарници и други такива обекти,

става ясно от отговор на Българската агенция по безопасност на храните на запитване на “24 часа”.

Както данните показват (виж инфографиката), ние съвсем не се нареждаме на челните позиции по производство на сладолед в ЕС. Водещите страни са три. Малко учудващо, но първото място не се държи от Италия, която се слави с прочутото “джелато”. Тя е на трето място с 527 млн. литра годишно производство на сладолед за 2023 г.. Втора е Франция с 568 млн. литра, а първото място заема Германия, произвеждайки 612 млн. литра.

Освен че е най-големият производител на сладолед в Европа, цената, на която го продават немците, е най-ниска – 1,80 евро на литър. Франция отчита средна цена 2,20 евро за литър, докато средната за Италия цена е 2,60 евро.

Данните на Евростат сочат, че най-скъпият сладолед се произвежда в Австрия със средна цена 7,70 евро за литър, следвана от Унгария – 4,80 евро, и Гърция с 3,70 евро за литър. Както се вижда от данните, никой в Европа не би могъл да устои на сладкото лятно изкушение, ако то идва от Германия, която, ако иска, би могла да залее пазара в Европа при тази цена и тези количества.

- реклама -