Строителството на метрото ще ни излезе със 170 милиона по-скъпо

Строителството на метрото ще ни излезе със 170 милиона по-скъпо

Строителството на двете отсечки на метрото, които се строят в момента  – към „Левски“ и „Слатина“, ще поскъпне с още 170 млн. лв. Това стане поетапно до 2028 г.

Столичният общински съвет прие индексациите до 30%. „За“ гласуваха 35, 4 бяха „против“, а двама се въздържаха.

„Гласува се индексация за до 30%, която касае 2 периода: за работа, свършена предните 2 години и за това, което предстои.

Размерът на индексацията за следващите години ще зависи от индекса на инфлация, но ограничено е до 30%.

Разликата е, че преди решението на СОС бе до 15%, сега я вдигнаха до 30%, за да може този толкова ключов проект за града да не се забавя“, обясни кметът Васил Терзиев, цитиран от „24 часа“.

„Всички обичаме да режем лентички, но трябва да се осигури развитие за града.

Това е свързано с дългогодишната перспектива. Когато тези проекти се забавят, или спрат, последствията са много тежки: и финансови, и инженерни. Ние се грижим този проект, около който се върти развитието на града, цялата ни транспортна мрежа и инфраструктура, да няма неща, които го застрашават. Това е проект със стратегическо значение не само за града, но и за държавата“, каза още той.

170 млн. лв. е поскъпването, като средствата ще дойдат от общинско съфинансиране, заеми и помощ от държавата.

„Обследваме различните варианти, но за тази година няма да има никакъв проблем с изплащането на индексациите, а за другото има достатъчно време да го решим“, каза кметът.

„Беше важно да успокоим всички, свързани с реализацията на този проект и да не бавим темпото Когато едно нещо е приоритетно, се намират решения. Всичко, свързано с метрото и транспорта за нас е приоритет“, допълни Терзиев.

Никой не задължава дружествата да подпишат тези анекси, но моето разбиране е, че ще го направят. Индексирането на договори за строителство  е според новата национална методика. Тя позволява цените да се вдигат в договорите според инфлацията до 50% от първоначалната им стойност. В момента общо се строят 10 метростанции. Три от тях са в „Подуяне“ – „Хемус“, „Ген. Владимир Вазов“ и „Стадион Георги Аспарухов“. Те ще бъдат готови през 2026 г. Тук две от фирмите поискаха преиндексация на договорите, но все още не е ясно дали ще я получат.

През 2026 г. се очаква да стане готова и метростанцията на бул. „Панчо Владигеров“.

Очакванията са новите метростанции до „Слатина“ да се използват от 75 хил. столичани, а тези по бул. „Владимир Вазов“- от около 47 хил. Така третата линия трябва да обслужва около 200 хиляди пътници на ден.

- реклама -