Строителството на магистрали нажежи страстите между ГЕРБ и БСП в парламента

Със скандал в пленарната зала депутатите отхвърлиха предложението на БСП за промени в Закона за обществените поръчки, с които да се променят изцяло изискванията, при които държавата възлага на собствените си дружества изпълнението на строителни обекти.

Идеята на левицата бе за промяна при т. нар. вътрешно възлагане (in hause), като според БСП такова трябва да се прави единствено тогава, когато дружеството има капацитет да изпълни минимум 90% от цялата поръчка, а едва 10% да пренасочи към фирми-подизпълнители.

За пример от опозицията посочиха изцяло държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД, която строи и ремонтира много от пътищата в страната, наемайки като подизпълнители други големи строителни фирми. От БСП се позоваха на справка, според която държавното дружество разполага едва с 9 пътни инженери, но за сметка на това с цели 20 счетоводители, отправяйки директно обвинение към управляващите от ГЕРБ, че „парите се източват от близки до властта фирми“, без обаче да назоват конкретни имена на такива.

„Държавният ресурс се усвоява така, както е решил министър-председателят от колата“, хвърли поредната доза критики депутатът от БСП Явор Божанков, според когото „Автомагистрали“ се използва за „хъб за преразпределение на държавни средства“.

„Работите като комунисти, но поне онези строяха качествено. Вие сте като комунисти, но от „АлиЕкспрес“, пошегува се депутатът, намеквайки и за качеството на изпълняваните обекти.

„Опитвате се да подкопаете усилията на правителството за развитие на пътната инфраструктура“, контраатакува Александър Ненков от ГЕРБ. „Не виждам с какво самочувствие излизате и обяснявате, че ще се справите по-добре“, коментира още депутатът и продължи: „Много ви е яд, че за 10 години България, от една изостанала държава, започва да се превръща в една сравнително развита държава“.

Народният представител от мнозинството даде за пример едно от най-сложните и успешни пътни съоръжения в света – тунелът под планинския масив Монблан в Алпите, построен изцяло от френско държавно дружество.

В дебата от ГЕРБ се защитиха още посочвайки, че за т. нар. вътрешно (in house) възлагане е настоявал именно и кабинетът „Орешарски“. Като аргумент им послужи и кошмарния участък на АМ „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора, построен в мандат на БСП.

В крайна сметка мнозинството запази стария режим, а от левицата поискаха Сметната плата на извърши проверка на държавното дружество за пътно строителство.

- реклама -