заплащане, полове, ЕК, КНСБ

Споделените офиси стават все по-предпочитани за работа в София

Споделените офиси стават все по-предпочитани за работа в София. През последните години в София се наблюдава значително развитие на пазара на споделени работни пространства.

Регистриран е значителен ръст на търсенето на този тип площи от страна на професионалисти на свободна практика, стартъп компании, новонавлизащи, както и от вече съществуващи

на местния пазар корпорации.

Това показват данни от доклад на „Колиърс“ (Colliers) за пазара на гъвкави офис площи в София към май, получен днес в БТА.

С нарастването на възможностите за дистанционна работа гъвкавите офиси се превърнаха във все по-привлекателна опция за професионалистите, които търсят работна среда, която насърчава

продуктивността и сътрудничеството.

В резултат на това броят на коуъркинг пространствата в София бързо нараства, като нови такива се появяват из целия град.

Пазарът вече е силно конкурентен, което мотивира операторите постоянно да търсят креативни начини да се диференцират, като предлагат уникални услуги на своите клиенти.

Същността на коуъркинг модела е

в предоставянето на обслужване в допълнение на офис пространството.

Съответно наемът не се определя на квадратен метър, а на напълно обзаведена и оборудвана площ на човек, като към това са включени разходи за използване на зали за срещи,

комунални услуги, почистване,

събития, закуски, безалкохолни напитки.

Сред основните характеристики на коуъркинг модела е и това, че цената за използването на офиса се предлага като услуга с гъвкави договорни условия, за да отговори на нуждите на бизнеса в бързо променящата се глобална среда.

И двата аспекта позволяват създаването на

„ол инклузив“ продукт, осигуряващ по-високи маржове на печалба.

Данните на „Колиърс“ от последните 24 месеца показват увеличаване на фиксираните договорни условия при гъвкавите площи и

намаляването им при традиционните офис сгради.

През април-май 2023 г. „Колиърс“ изследва пазара на споделените офис пространства в София.

Това, което се вижда в доклада на

компанията, е, че концентрацията на този тип площи е в крайградските райони –  66 на сто от общата квадратура и 48 на сто от активните оператори

са разположени в тази част на града.

Почти половината (45 на сто) от локациите се намират в стари административни сгради поради по-ниските оперативни разходи, 29 на сто са в модерни офис сгради, 23 на сто – в жилищни кооперации, останалата

част са в хотели и в търговски обекти.

Местните оператори доминират на пазара както по отношение на площта, която предлагат (с дял от 87 на сто), така и на броя локации (с дял от 88 на сто). Средният наем за еднодневен достъп е 25 евро, за нефиксирано бюро – 140 евро/месец, за фиксирано – 170 евро/месец

и за частен офис – 210 евро/месец.

За това, че има интерес към този сегмент на офисния пазар, свидетелстват и плановете за нови проекти с обща площ от над 9800 кв. м, които се очаква да бъдат открити през следващата година. Основната част от тях

ще се намират в широк център.

През април 2023 г. „Колиърс“ проведе проучване сред водещите оператори на гъвкави офиси в София и техните ползватели.

То показа, че почти половината от

съществуващото търсене на такива площи идва от големи корпорации, ИТ компании и фрийлансъри.

Основните предизвикателства, които срещат операторите, са нарасналите разходи и невъзможността да предложат

допълнителни работни пространства.

Ползвателите споделят, че основният фактор, който определя избора им на коуъркинг локация, е наличието на общност от хора със сходни на техните възгледи.

Други важни фактори са местоположението и интериорът.

Над 60 на сто от респондентите от страна на наемателите пътуват по-малко от 20 минути до избрания от тях гъвкав офис, а повече от половината работят

от там минимум 5 дни в седмицата.

Перспективите пред пазара на гъвкавите офис площи в София са положителни – очаква се стабилен растеж през следващите години, посочват авторите на доклада.

Въпреки че сегментът става все по-конкурентен,

все още има значително пространство за иновации и диференциация, а операторите, които могат да предоставят

висококачествени решения с акцент

върху създаването на общност и възможности за сътрудничество между ползвателите, ще бъдат предпочитани.

- реклама -