Специалисти съветват: След коледните пости забравете за препълнените чинии

Вкусните и традиционни баници трябва да бъдат приготвени с по-малко мазнина и извара, вместо сирене, а тиквеникът – да е с минимално количество захар.

На Рождество Христово приключва дългият коледен пост.

И всички, които са го спазвали стриктно, вече могат да похапват „каквото им душа поиска”.

Традиционната трапеза, с която обикновено се отбелязва празника, обаче е обилна и мазна. Именно поради това трябва да бъдем изключително внимателни към храните, които ще поднесем.

Основните ястия за коледните празници са приготвени от свинско месо – пържоли, кървавица, прясна наденица, кюфтета, сланина и зелеви сарми с месо.

Като добавим към това и изкушенията като слънчогледова баклава, баница с различна плънка (месо, зеле, гъби, праз и тиква), коледни сладки с мед, обилната трапеза може да предизвика истински шок за организма, който се е лишавал 40 дни от наситени мазнини от животински произход, както и от храна, съдържаща висока концентрация на белтъци – мляко, млечни изделия, яйца, коментира подп. д-р Весела Михнева, част от екипа на Клиника по ендокринология и болести на обмяната на военномедицинска академия (ВМА).

Постите, сами по себе си, представляват своеобразно пречистване на човек от животинските продукти, което има своя положителен ефект, но задължително трябва да се отчита индивидуалното здравословно състояние на всеки.

И за да се върне към нормалния си ритъм на работа, без здравословни проблеми и дискомфорти, организмът трябва да бъде захранен с лека храна, като постепенно се включват различни хранителни групи.

Свинското месо е едно от най-висококалоричните и при повечето диети се избягва. Нищо не ни коства, ако го избегнем и в коледния ден.

И вместо него, поднесем риба, гъше, пуешко или друго птиче месо, изтъква д-р Михнева.

По думите й, ако сме решили да се пречистим преди Коледа, постът не е само лишаване от определени храни за даден период от време, но цели и да „възпита“ организма.

Затова не бива да забравяме и след поста, че начинът на хранене е едно от най-важните неща за това да бъдем здрави.

Как да намалим стреса на организма след коледните пости? Отговорът е много прост – преди всичко с умерена консумация на животински продукти в първите няколко дни след приключване на поста.

Вкусните и традиционни баници трябва да бъдат приготвени с по-малко мазнина и извара, вместо сирене, а тиквеникът – да е с минимално количество захар.

Освен това, могат да се вземат и различни ензими, под формата на таблетки, които да улеснят преминаването към нов режим на хранене, съветва още д-р Михнева.

Не бива да забравяме, че постите целят пречистване на тялото и душата.

На празниците обаче, традиционно, освен обилно хранене, се „залага” и на обилна употреба на алкохол – ракия, вино, различни концентрати. Често пъти се смесват различни алкохолни напитки. Консумацията на алкохол трябва да е умерена, не само заради високата калорийна стойност, но и заради вредата им върху чернодробната функция и метаболитния синдром, категоричен е специалистът.

И да не забравяме добрата хидратация и движението.

Особено подходящи и подпомагащи организма да се справи по-бързо с новата храна, която му се подава, са разходките на чист въздух.

Поне един час дневно.

В заключение можем да кажем, че изключително важен след приключване на постите е контролът на порциите – правило, което важи и по принцип.

И храната, и алкохолът трябва да се консумират с мярка, забравете за препълнените чинии, за да не си развалите празниците, категорична е д-р Весела Михнева

- реклама -