безсъние

Специалист по сънни болести пред FN за опасностите, които крие инсомнията и как да имаме здрав сън

Разстройството на съня е проблем, който засяга милиони хора по целия свят. От временното недоспиване до хроничното, то може да причини здравословни проблеми, като липсата на концентрация и качеството на живот са най-малките от тях.

Какви са причините за инсомнията, как да се преборим с тях и да спим качествено, за да се събуждаме отпочинали? С тези въпроси се обърнахме към невролога и специалист по сънни проблеми д-р Спас Черничаев.

От какво се предизвиква инсомнията?

Нека да кажем така – безсънието не идва защото мозъка ви не може да заспи, а защото той просто не може да престане да стои буден. Причините, които предизвикват безсъние може да са много, дори има някои генетични фактори, които правят някои хора по-податливи към безсънието. Смята се, че около 10% от обществото на Земята не може да се наспива пълноценно. Интересно е, че според изследванията инсомнията е по-често наблюдавана при жените, отколкото при мъжете.

Но, депресията и тревожността са сред най-честите причини за безсъние – при 35-40% от случаите. Тези пациенти просто не могат да намерят покой от чувство за вина, чувство за безизходица, мисли за смъртта – тяхната собствена и на близките им и тн. При около 15% от страдащите от инсомния проблемът идва от техния начин на живот и навици. При други пациенти безсънието е в следствие на приема на различни лекарства, болки, синдормът на неспокойните крака, скърцане със зъби, проблеми с дишането и тн. Например хората с наднормено тегло много често не се наспиват, защото нямат спокойно дишане. При тях се получава т.нар. обструктивна сънна апнея, за която основната причина е наднорменото тегло. Получава се недостиг на кислород в организма.

Хубавото е, че всички тези проблеми на съня са лечими и обикновено лечението не отнема дълго време?

За медикаменти и терапии ли става дума?

Да, разбира се. Но, тук трябва дебело да бъде подчертано, че самолечение с т.нар. сънотворни лекарства никога не трябва да се извършва. Говорим за много сериозни медикаменти, които трябва да се предписват от лекар и целия процес на лечение да бъде стриктно следен от лекуващото медицинско лице. Има случаи като сънната апнея, при които приема на лекарства може да усложни състоянието на пациента. Така, че самолечението е опасно, оставете се на лекаря, който с подходяща терапия и дозиране на медикаментите ще ви помогне.

Какво се случва в едно лишено от здрав и редовен сън тяло?

Умора, сънливост, която води до нарушена концентрация. Проблемите със съня в дългосрочен план могат да доведат до промени в организма, които завършват със повишено артериално налягане, сърдечно-съдови заболявания, мозъчен инсулт…

Oт колко сън се нуждаем?

Осредните стойности изглеждат така: Новородените се нуждаят от около 16 часа на денонощие. Нуждата от сън непрекъснато намалява с годините. На средна възраст между 40-50 години хората се нуждаят от 7-8 часа сън, докато хората след 80-годишна възраст им стигат около 6 часа на денонощие.

В кои случаи трябва да бъде направено лабораторно изследване на съня?

Когато нощем не можем да спим, а през деня сме уморени и сънливи. Много от хората, които се оплакват от инсомния споделят, че спят малко. Но, когато им направим изследване се оказва, че те всъщност спят много повече от това, което представят. Така, че за нас е важно да открием дали наистина се касае за пациент с хронична липса на сън или става дума просто за един период от недоспиване.

Какво да направим ако не можем да се наспиваме добре?

Забравете кафето и напитките с кофеин след средата на деня! Това е номер едно съвет, който мога да дам. Лягайте и ставайте винаги приблизително по едно и също време, така организма ви ще привикне и в съответния час тялото ви ще започне да изпраща сигнали до мозъка, че е време за почивка.

Осигурете си добро място за сън – добър матрак, стая с чист въздух, удобни завивки. Около час преди да си легнете преустановете всякаква дейност с електронни устройства – телефон, таблет, компютър. Приглушете осветлението, направете си чаша успокояващ чай или мляко. В някои от случаите работа може да ни свърши едно малко питие или чаша вино, които да ни помогнат да се отпуснем. Но, не и в случаите на сънна апнея.

Гледайте да не мислите за ежедневните си проблеми, мечтайте, представяйте си хубави неща и спомени. Вземете си някоя скучна книга, чиито сюжет да не ви държи будни за дълго.

Ако преди заспиване се чувствате напрегнати се опитайте да релаксирате с дълбоко дишане – вдишвайте през носа и издишайте през устата. Ако физиката ви позволява вдигнете си краката към стената и стойте така 10-на минути.

Много интересен е например начина на спане, практикуван във Викторианската епоха през 19 век

Прединдустриалното общество е спяло така – лягат си рано точно когато се смрачава, след това стават за час-два, а след това отново заспиват. Във времето между двата съня са вършили домакински дейности, ходили са на гости на свои приятели и са упражнявали семейни интимности. След това отново уморени са си лягали, за да станат призори доста отпочинали.

За съжаление изобретяването на електричество и внасянето на светлина във всеки дом е развалило тази добра практика.

Нека не забравяме, че навремето условията, в които са живели хората са ги принуждавали на тежък физически труд – от ловуването през праисторическите векове, до обработката на нивите от нашите предци. Не случайно знаем от нашите баби и дядовци, че уморения човек спи най-сладко. Но, нашето ежедневие вече не е подчинено на този начин на живот и в повечето случаи тялото ни се уморява единствено ако спортуваме активно.

Начинът на хранене оказва ли влияние върху съня ни?

Разбира се. Ако искате да подобрите съня си, тогава заменете место с повече риба, която е богат на омега-3 киселини, благодарение на които съня се заздравява. Доказано е, че хората, които се хранят с риба спят по-дълбоко и по-дълго от онези, които приемат същото количество калории, но под формата на месо.

Хранете се с повече зеленчуци с фибри. Сега сезонните са зеле, моркови, лук, ряпа. Не пренебрегвайте и ядките – кестени и лешници.

- реклама -