депутати

Социолозите от „Галъп“ разкриха как партията на Слави „открадна“ второто място от БСП

В неделя са гласували повече млади и по-малко възрастни хора в сравнение с миналите парламентарни избори. Това показва сравнение в структурата на вота през 2017 г. и през 2021 г. на агенция „Галъп Интернешънъл“.

По заетост – работещите и незаетите гласоподаватели са били повече сега, в сравнение с 2017 г., а пенсионерите са по-малък дял, в сравнение с миналия вот.

Това може да се дължи и на страха от ковид (една от причините за ниския вот на БСП), който препятства гласуването на възрастните хора.

Друг фактор – при това основен – е политизацията на младите от протестите през лятото на 2020 г. насам, текла основно в социални медии. Последните се оказаха и основен канал за комуникация в тази кампания. Това облагодетелства партии с млад или високообразован и работещ електорат.

Както вече отбелязахме, именно формации като ИТН са основни сред младия вот. В същото време ИТН кампанираха срещу свръхакцентирането на ковид и то сред млади хора, които не са и толкова уязвими пред болестта.

Това е допълнителен фактор за „размяната“ на позициите на ИТН и БСП.

Изчисленията на база екзит пол показват, че около 600 хиляди души са взели решението за кого ще гласуват между 1 и 4 април. Младите вотове са типичен непредвидим фактор, който обикновено решава в последните дни и дори часове. Младите гласуват следобед, за разлика от „твърдите“ и зависимите гласоподаватели.

Във връзка с това, предоставяме и динамика на вота през самия изборен ден – за пръв път правим такава публикация. Тя ясно показва какъв е бил статусът към обяд и колко драматично се промениха нещата в следобедните часове. С ръста на активността и младата „вълна“ за ИТН и ДБ следобед, „олекнаха“ дяловете на твърдите подкрепи.

Този следобеден „спринт“ е и обяснението за разликата с моментните снимки на електоралните нагласи няколко дни по-рано. Става дума за мобилизация в последните дни и в самия ден на вота. При ДБ тази кампания в самия ден беше видима и организирана, а за партии като ИТН тя произтича от спецификата на младия електорат. Тези млади електорати, за разлика от възрастните, се влияят и лесно в самия ден от социалните медии. Затова и кампаниите от типа „излез и гласувай“ се случват лесно именно в тези групи, а не сред възрастните.

Екзитполът достига до Вас благодарение на БНТ, БНР, „Нова“ и „България он ер“.

- реклама -