Феникс Върбанов

Следите по пътя на Феникс Върбанов

Първа изложба в България

Галерия Райко Алексиев ще представи първата изложба у нас на Феникс Върбанов. Ще бъдат изложени работи от различни периоди на художника, но преобладават тези, рисувани през последните две години.

Повечето от тях са рисувани специално за тази изложба.

Неслучайно тя е назована Следи по пътя.

Красимир Илиев: Дори бих казал, това не са просто следи, а изповеди за случващото се по Пътя. Мигове на искряща радост, но и мигове на непоносимо бреме. Експлозиите на чувствата и мощните движения на четката, породени от тези крайно противоположни състояния, съжителстват със съзерцателни просветления, приливи на нежна вглъбеност, където водата е опитомила туша. И това опитомяване е победа на вечното над случващото се, на шепота над вика.

За Феникс Върбанов

Феникс Върбанов

 

Феникс Върбанов е роден в София през 1962 година в семейството на художниците
Марин Върбанов и Сун Хуай Куей. От 1979 до 1987 г. учи в Licèe Pilote de Sèvres [Департамент по рисуване] и Ecole Nationale Supèrieure des Beaux-Arts [ENSBA], Paris. През 1987/88 г. специализира в Китайската академия по изкуствата, 中国美术学院 Ханджоу.

Интересът му към традиционни китайски техники на работа с туш върху хартия датира от 1985 година, когато пребивава в Централната академия за изящни изкуства, Пекин. Със своите първи творби, изпълнени с китайски туш върху хартия, участва през същата година в галерия Пиер Карден в Париж и оттогава (вече повече от трийсет години) остава верен на хартията и туша.

Феникс Върбанов

Традиционната китайска хартия има множество разновидности. Тя може да бъде много фина, на пръв поглед крехка, но всъщност неочаквано устойчива. Феникс е запленен от нейните възможности, експериментира със снемане на релефни повърхности, нагъване, изпъване. Китайската хартия улавя в капана си и най-деликатните докосвания, и бруталното мачкане. Сякаш безропотно се подчинява, но всъщност презентира нежността и експлозиите с могъща сила.

Функциите на туша са по подобен начин безкрайни, той може да бъде положен като рана или деликатно и бавно да се всмуква, оставяйки отчетливите нюанси на всмукването от хартията. Катраненочерен или във всички възможни трептения на сивото. Звукът от всмукването на туша от хартията може да се чуе и неговото ехо да отекне в душата на чувствителния зрител.


Първата своя изложба Феникс Върбанов нарича Китайски синдром.

Това наименование е признание не просто за обсебването му от китайските материали, чрез които съгражда наново пъпната връв към майчините си корени. Тази изложба ознаменува трайния му интерес към кръглия формат, в който ин и ян, женската и мъжката енергия, тъмното и светлото понякога нежно се прегръщат, понякога яростно се сблъскват.

Смачканата и нарисувана хартия, където в лабиринта от планини и долини и най-вещият специалист по Фън Шуй би се загубил, ми нашепва или крещи, че той е успял, че той е победител.

Крясък на птица, която излита от развълнувано море.

В работите, правени през 90-те години, се появява отпечатаният кръг или кръгове, или кръгли мрежи, чиято функция е да умиротворят вълненията. Това е времето, в което следите от употребата на четка ще бъдат все по-ясно различими, а в някои работи ще доминират.

Изложбата се открива във втроник -20 септември и ще продължи до 8 октомври.

Заслужава си!

 

 

- реклама -