НС реши: По-високи глоби и ограничения за младите шофьори (Видео)

След старта на есенния политически сезон официално депутатите започват работа по същество.

Депутатите приеха на първо четене и четирите законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

С промените се предвиждат допълнителни условия за новите водачи, по-големи санкции при нарушения и задължение контролните органи

да спират на пътя и да връчват на водачите невръчени електронни фишове.

Според законопроекта, внесен от Александър Ненков (ГЕРБ-СДС), полицаите могат да спират автомобили,

да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление както на водача, така и на пътниците,

и да връчват на водача и пътниците невръчени електронни фишове за нарушения. Шофьорите, които не са платили глобите си,

могат да получат фиш при заявление за друга административна услуга в общината.

Според проектозакона на бившия министър на електронното управление Божидар Божанов от ПП-ДБ ще бъдат премахнати всички стикери от предното стъкло на колата.

Информацията за винетка и гражданска застраховка ще бъде достъпна в с автоматизирана справка в централизирани регистри.

Според този проект ще отпадне контролния талон към свидетелството за управление и възможността за заплащане на глоби онлайн,

без преди това да се налага те да бъдат връчени присъствено.

Контролните органи ще бъдат задължени да спират на пътя и да връчват невръчени електронни фишове и наказателни постановления на водачи,

които имат повече от пет невръчени такива.

Със законопроекта на Настимир Ананиев (ПП-ДБ) се увеличават размерите на глобите и принудителни административни мерки,

които не са променяни от 21 години.

С промените се забранява на нов шофьор до година след като има книжка да вдига максимална мощност над 90 kW;

да шофира в часовете от 22:00 до 6:00 часа и да шофира с концентрация на алкохол в кръвта над 0,1 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози.

Четвъртият законопроект е на Димитър Найденов (ПП-ДБ).

С него се предлага шофьор, който неправилно пресича жп прелез да бъде глобен с 3000 лева и да му бъде отнета книжката за 1 година.

При повторно нарушение да остава без право да шофира за 3 години и да бъде глобен с 5000 лева.

По време на обсъждането депутатът Любен Дилов-син от (ГЕРБ-СДС) предложи задължително в учебните програми след 9-и клас да се учи правилникът за движение по пътищата и запита какъв е смисълът все повече да се усложняват и прецизират текстовете за наказанията, когато хората не познават материята.

Коментарът на Георги Свиленски от „БСП за България“ беше че Законът за движение по пътищата е променян над сто пъти и България има нужда от нов закон.

Контролът, изпълнението, налагането на глоби,

налагането на фишове и актове трябва да стават единствено от МВР,

каза Свиленски за внесения законопроект от ГЕРБ-СДС. Той каза, че БСП няма да подкрепи законопроекта на Божидар Божанов за премахването на всички стикери от предното стъкло, най-малкото защото противоречи на европейска директива.

За допълнителните регулации за млади водачи,

Свиленски смята, че трябва по-голям дебат, иначе философията е правилна.

Младите водачи трябва да бъдат отделно категоризирани – движението по магистрали, нощното движение, движението с по-мощните автомобили, движението с придружител, посочи той. Според него обучението на шофьори не трябва да започва и да приключва с едномесечен курс.

Тошко Йорданов („Има такъв народ“) се съгласи с БСП, че връчването на фишовете и събирането на глобите на пътя е работа на МВР, а не на кметовете на общините. „ГЕРБ предлагат, като спрат водача, да направят проверка и на пътниците в колата и ако някой от тях има фишове, да му ги връчат. А защо не и на пешеходците на случаен принцип”, попита той.

За предложението да се забрани на младите шофьори да управляват кола между 22:00 и 6:00 часа, Йорданов попита, ако една година им бъде забранено нощното каране, откъде ще натрупат умения. Освен това той отбеляза, че в този времеви диапазон няма коли, докато между 6:00 и 22:00 часа трафикът е в пъти по-голям. Йорданов отбеляза, че в някои държави младите водачи трябва да шофират определено време с придружител. “Значи старите водачи да си къркат до 0,5 промила, новите водачи – не може“, коментира още Йорданов обсъжданите предложения. За да може да се наказват шофьори, пресекли неправилно жп прелез, трябва да има камери, за доказателство, допълни Йорданов.

В реплика Александър Ненков (ГЕРБ-СДС) обясни, че има над 500 хиляди невръчени наказателни постановления. По думите му правоприлагането си остава в прерогативите на МВР.  По думите на Настимир Ананиев посочи 12% от катастрофите са с нови водачи през деня. През нощта те са двойно повече, обясни той.

Ивайло Чорбов от „Възраждане“ смята, че предложеният законопроект за младите шофьори не е добре обмислен и препоръча да се мисли за нов Закон за движение по пътищата, смятат от партията. Новият водач ще си остава нов, ако продължаваме да отлагаме влизането му в естествена среда на пътя, допълни Чорбов. Колегата му Петър Петров поиска да се помисли по предложението за връчване на няколко електронни фиша накуп, защото не могат да бъдат обжалвани.

- реклама -