Хера

След 13 години прокуратурата повдигна обвинения за потъването на кораба Хера

Повече от 13 години след потъването на българския кораб Хера във водите край Босфора, Софийска градска прокуратура повдигна обвинения на двама души.

Това са Милен Балчев, който по това време е бил генерален директор и ръководител „Експлоатация“ на фирма „Провидънс шипинг енд трейдинг“ и Стефчо Минчев –  пълномощник на собственика на фирма „MAESTRA SHIPPING S.A.“.

Те ще отговарят за смъртта на 19 моряци от кораба „Хера“ на 13 февруари 2004 г.

Според прокуратурата са допуснали да се повреди и потъне плавателния съд, като не извършили необходимия ремонт и отказали извършването на планирани ремонтни дейности.

Две години преди трагедията, те приели без забележки ремонтирания кораб „Хера“, но разследването е установило, че била извършена замяната на листове ламарина от палубната обшивка и дънния настил с ламарини с дебелини, по-малки от редуцираните остатъчни дебелини спрямо новите построечни такива.

Двамата обвиняеми са с мярка за неотклонение „Подписка“, като им е наложена от наблюдаващия прокурор забрана да напускат пределите на страната.

Ето причините за потъването на кораба, според заключението на проведените множество експертизи, включително и в Института по хидродинамика и аеродинамика към БАН:

В резултат на описаните ремонтни работи и конструктивни промени е било влошено якостното състояние на конструкцията на кораба и така бурята, на която той е бил подложен на 13 февруари 2004 г., е причинила деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първия хамбар). От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен „Хера“ са образували течна смес. При бурята и въздействието от нея, на което е бил подложен плавателния съд, движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост, накланяне на носовата част във водата и последвало потъване на „Хера“.

- реклама -