Скрити уловки при пазаруване на промоция – пазаруването по време на намаления след празниците крие своите рискове. Все повече хора избират да купят уреди, стоки и дори храна онлайн.
А сайтовете на магазините са пълни
с промоции, коя от коя по-привлекателни.
Това обаче е и времето, в което търговците използват своя шанс да реализират най-големи печалби. Затова трябва да бъдете особено предпазливи,
когато попаднете на прекалено добри предложения.
В наши дни пазаруването е толкова лесно, че можем буквално да го правим с едно движение, било то чрез докосване на преносимото ни смартустройство или щракване на мишката на компютъра. Поръчването на продукт или услуга отнема по-малко от минута.
Но в онлайн пазаруването има и много
скрити капани, в които дори най-предпазливите купувачи могат да попаднат.
Знаете ли за какво плащате? Как да разберете на кой продавач да се доверите за надеждна доставка? Каква друга чувствителна информация може да сте предоставили по невнимание?
Ако никога не сте обмисляли някой от тези въпроси по време на вашето онлайн пазаруване, сега е време да го направите.
Скритите такси за доставка
Въпреки че посочените цени в сайтовете понякога могат да бъдат много по-ниски от тези в местните физически магазини, ние често пропускаме да вземем предвид разходите за доставка. Тези такси обикновено се появяват точно преди да щракнем върху бутона „Купи“ и лесно можем да ги пропуснем.
Докато забележим, вече ще сме преминали
през неудобството с избора на артикулите и попълването на личните ни данни и информация за кредитна карта. Повечето от нас просто биха стигнали до касата, дори ако с таксата за доставка продуктът вече не е по-евтин от цените в магазина.
Това разположение на таксата за доставка близо до финалната права разбира се не е случайно. Някои търговци дори може да ви таксуват отделно за доставка за всеки изпратен артикул, вместо единична такса за всички артикули, или да предлагат безплатна доставка,
само ако поръчките надхвърлят определена сума.
Други некоректни търговци подвеждат клиентите с обещания за „безплатна доставка“, които обаче важат само за членове, които така или иначе плащат годишен членски внос.
За да не попаднете в подобен капан или да се спасите от необходимостта да изпразните пазарската си количка в последния момент и да повторите поръчките си, не забравяйте да вземете предвид всички скрити разходи от самото начало. Вижте тарифите
за доставка и евентуални специални изисквания.
Като алтернатива можете да намерите кодове за промоции или купони в различни сайтове или просто да въведете името на търговеца заедно с ключови думи като „купон“, „безплатна доставка“, „код“. Някои наистина предоставят безплатна доставка и други големи отстъпки.
Неизпълними срокове за доставка
Имайте предвид, че времето за доставка може да бъде удължено, особено ако за дадения артикул има голямо търсене. Отнема време за презареждане на продукти, най-вече при покупка от дребни онлайн търговци.
Може дори да се наложи да се
справите с неопределено забавяне. За щастие можете да предотвратите това, ако вземете няколко предпазни мерки.
Когато избирате онлайн магазин, уверете се, че разполага с надеждна автоматична система за уведомяване, която ще ви информира, ако запасите му са на изчерпване или стоките са разпродадени.
Коректните фирми ще ви информират
за състоянието на вашата пратка чрез СМС или имейл, а също така се предлага опция за проследяване по всяко време. В повечето случаи магазините също така дават на купувачите приблизителен краен срок за поръчка, за да гарантират, че артикулите ще бъдат доставени до определена дата.
Освен това имайте предвид, че повечето
сайтове посочват продължителността в работни дни, а не в календарни дни. Така че, когато видите „десет работни дни“, всъщност се има предвид две седмици.
Снимката невинаги отговаря на реалността
Един от най-големите недостатъци на онлайн пазаруването е, че не можете да сте сигурни дали това, което виждате на екрана, е това, което в крайна сметка ще получите. Това може да е особено осезаемо, когато купувате облекло.
За да се справят с този недостатък,
онлайн търговците предоставят снимки и кратки описания на тези продукти и включват коментари или отзиви от хора, които са закупили подобни артикули.
Уловката, за която трябва да внимавате тук, е дали магазинът имат разумна политика за връщане. Ако действителният артикул не е това,
което сте очаквали, ще можете ли да го
върнете и да получите индивидуална замяна или пълно възстановяване на сумата?
Ще има ли някакви такси за връщането и как може да стане то?
Трябва ли да го изпратите обратно чрез пощата (и да платите таксите за доставка) или можете да отидете до местен партньор на физическия магазин, за да получите замяна? Не забравяйте, че освен че ви позволява да върнете стоката, която не харесвате, политиката за връщане е полезна
и за повредени и дефектни продукти.
Ако онлайн търговецът няма съществуваща политика за връщане, може да се наложи да проверите артикула във физически магазин, особено при покупка на дрехи и обувки, преди да пристъпите към онлайн поръчка.
Още по-добре е, ако ценовата разлика
не е твърде голяма, да си спестите всички притеснения и вместо това да купите стоката във физическия магазин, за предпочитане такъв, който има ясна и разумна политика за връщане, в случай че се наложи да я замените или върнете.
Отзиви и оценки
Има голяма несигурност, когато става въпрос за „безлично“ онлайн пазаруване, което означава, че трябва да си „напишете домашното“. Това включва проучване на артикулите и продавачите, за да се види дали продуктите и услугите са надеждни. Един от начините да направите това е да разгледате отзивите и оценките на тези продавачи.
Разумно е да вземете под внимание обратната връзка, дадена от потребителите, тъй като те имат опит от първа ръка при пазаруването от конкретния търговец. По същия начин рейтингите на репутацията могат да бъдат полезни при оценката на дадена фирма.
Рецензиите на продуктите също са важни, защото както обсъдихме по-рано, например размерът на дреха, посочен като „среден“, може да се окаже по-голям или по-малък в зависимост от вашите регионални стандарти.
Въпреки това, когато гледате рецензиите, не приемайте всичко за „чиста монета“.
Рецензентите могат да получат заплащане или безплатен продукт, за да дадат положителни, но фиктивни препоръки за магазина или продукта на самия сайт.
Основното правило е да бъдете скептични, когато става дума за прекалено позитивни отзиви.
Освен това потърсете отзиви от множество източници и, ако е възможно, от други сайтове. Когато се съмнявате, винаги можете да потърсите името на продавача в Гугъл с ключови думи като „измама“, „скам“ и т.н., за да разберете дали търговецът наистина заслужава доверие.