депресия

Що е то следпразнична депресия и как да я преборим? Вижте съветите на специалиста

Нова година, ново начало. За повечето от нас тя носи надежда за по-добро бъдеще и успехи. Оказва се, обаче че натоварваме новата година с твърде много очаквания, което пък от своя страна не е особено здравословно. Често си поставяме непостижими цели, просто защото се „чувстваме длъжни“ да постигнем много през следващите 12 календарни месеца. Едно проучване на британски учени показва, че 80% от хората не успяват да спазят новогодишните обещания, които си дават, независимо дали става въпрос за спиране на цигарите, започването на диета или влизане в спортна форма.

Какво представлява постпразничната депресия и как да натоварим новата си година само с положителни очаквания – питаме психоаналитика д-р Силвия Андреева.

Когато празничните светлини вече са угаснали, защо много от нас се чувстват леко депресирани в първите дни на новата година?

– Разбира се, от една страна имаме връщането на работа след дълга почивка, особено при хората, които са слели работните дни с ваканцията в края на годината. Големите празници са свършили, хапнали сме добре, похарчили сме едни солидни суми, но с януари идва качването на кантара и проверката на портмонето. А, цифрите и на двете обикновено не ни харесват. И това малко или много е депресиращо.

Истината е, че понякога излизаме от дългите празници по-уморени, отколкото сме ги започнали – приготовленията, пазаруването, по-малкото спане в новогодишната нощ, а в много случаи и злоупотребата с алкохол. Да не забравяме също така, че вероятно много от нас са работили повече от обикновено преди Коледа, защото това е времето на наваксването и догонването на целите.

От друга страна започват големите очаквания, които се възлагат за бъдещето и всичките неизвестни, които то носи. Ще успеем ли да израснем в кариерата, ще влезем ли тази година в така мечтаната физическа форма, ще намерим ли любовта на живота си – кой от каквото се нуждае. Това важи с пълна сила за хората, които са си направили равносметка на отминалата година и са отбелязали, че много от поставените миналия януари цели не са били постигнати. Но и на онези, които са отбелязали успехи не им е лесно, защото амбициозните хора пък отново тръгват с голямата торба нови цели. Всичко това е доста натоварващо за емоционалното здраве.

Излиза, че никак не е добре да си поставяме цели за новата година?

– Стремежът към по-добро бъдеще и постигането на цели е нещо естествено за всеки човек. Въпросът тук е да го правим с мярка и да не си поставяме нереалистични очаквания от самите нас. Защото саморазочарованието е голям бич, особено за онези, които са малко или много по-лабилни емоционално.

Тогава как правилно да поставим пред себе си онова, което искаме да постигнем?

– Ако искате да промените начина си на живот, това зависи само и единствено от вас. Ако не сте доволни от живота, направете си равносметка и се опитайте да потърсите отговор защо са ви се случили нещата, които не ви удоволетворяват. И се опитайте да ги елиминирате, за да не повтаряте миналогодишните си грешки. Големият проблем при депресивните състояния е, че карат хората да се замислят повече върху негативните неща, отколкото да оценяват позитивното, което им се случва. Ние не можем да контролираме много от проблемите, които ни съпътстват в живота, но можем да се научим да контролираме начина, по който реагираме на тях и как ги разрешаваме. Ако имате проблеми, знайте, че те не се случват само на вас, а на всички нас. Затова бъдете господари на собствените си мисли и ги насочвайте в посоката, в която искате.

Дайте ни още трикове как да преборим следпразничната депресия?

– Когато усетите, че нещо ви „пристяга в душата“, променете ежедневната си рутина и вкарайте повече разнообразие в нея. Движете се повече – ако не можете да тренирате нещо, ходете повече пеш, ако трябва само се разходете в квартала. Или пък поиграйте на карти или някоя настолна игра, подредете пъзел – това е много подходящо за вечерите в първите дни на годината, защото ще ви помогне да се разсеете от мислите си и да не сте фокусирани в проблеми и големи стремежи. Ако разбира се след няколко седмици мъглата на депресията не се е разсеяла, помислете дали да не потърсите терапевт, който може да ви помогне да се справите със стресовите ситуации и да подредите ежедневието си.

Може да си помогнете и с нещо друго много елементарно – обличайте се цветно, напук на зимата забравете минорните тонове в облеклото. Това ще повдигне не само вашето настроение, но и това на околните. Ярките цветове убиват лошото настроение. Може да звучи много клиширано, но се опитвайте да се усмихвате повече и да бъдете в добро настроение, бъдете благодарни, че започва нова година във вашия живот. Усмивките са заразни, така, че ще повдигнете настроението и оптимизма и на хората, с които работите или съжителствате. Доброто настроение наоколо винаги помага, затова се опитвайте да си го създавате.

И в никакъв случай не бъдете разочаровани от себе си – ако сте се провалили в нещо, винаги може да опитате отново. Ако отново не успеете, тогава разберете, че вероятно просто не ви е по силите и се откажете. Просто не всички цели са постижими и в това няма нищо страшно.

- реклама -