Съвети за пътуващи: Изгубен или повреден багаж (Какво да правим?)

Съвети за пътуващи при изгубен или повреден багаж – какво да правим? Опитните пътешественици знаят добре: успешното пътуване е 99% организация и 1% късмет. Загубен, закъснял или повреден багаж след дълъг и изтощителен полет не е сред възможностите, заради което бихте

очаквали ваканцията си с нетърпение.

Ако ви се случи, не изпадайте в паника, но и не отлагайте за след почивката няколкото стъпки, които могат да ви помогнат реално, съветват от Европейския потребителски център България.

Какво да направите още на летището?

Куфарът ви го няма или забележите, че е повреден? Необходимо е да попълните специален протокол, където да опишете конкретния проблем. Ще трябва да можете да докажете какво точно сте опаковали и каква е цената му, ако багажът ви липсва.

Практиката сочи, че рядко се пазят

касови бележки за принадлежности, закупени преди години, но ако се налага да пренесете вещ със сантиментална стойност за Вас, е разумно да разполагате с доказателства за стойността й или да я опаковате в ръчния си багаж. Да предвидите списък с вещите, които опаковате за път, е едно от решенията, с които можете да се подсигурите.

Загубен или забравен багаж: кога и колко?

Препоръчва се да не губите време. Незабавно се обърнете към гише „Рекламация на багажи“, още докато сте на летището. В срок от 7 дни след това подайте жалба до авиокомпанията. Ако до 21 дни куфарът не бъде намерен, трябва да се подаде нова жалба, защото след този срок той минава в графа „загубен“ и потребителите могат да поискат компенсация съгласно Монреалската конвенция.

Актуалният таван в компенсациите,

който тя предвижда, е 1 288 специални права на тираж (SDR), или около 1 600 евро. За дефект в куфара, проявил се преди да се качите на борда, авиокомпанията не носи отговорност. Добър навик е преди всяко пътуване да оглеждате багажа си за евентуални нередности – повреден цип, нарушена повърхност или пукната дръжка например. Ако Ви предстои полет и установите проблем с куфара, направете рекламация пред самия магазин, който Ви го е продал.

Какво включват „вещите от първа необходимост“?

Обичайно в тази категория се подразбират артикули за лична употреба като бельо, козметика и дрехи. Практиката сочи, че е възможно да Ви предложат част от сумата за тях или да Ви предоставят комплект с козметика, ако сте останали без багаж. Имайте предвид, че е възможно условията да се различни – в зависимост от конкретния авиопревозвач.

Уместно е да се посъветвате

с представител на авиокомпанията, преди да предприемете съответните покупки, ако не откриете изрична информация за това на сайта. Съхранявайте касовите бележки за всяка подобна покупка.

Ако не сте сигурни какви са потребителските ви права в конкретна ситуация, може да потърсите Европейския потребителски център България за експресен съвет. В случай че вече е възникнал спор с превозвач от друга държава-членка на ЕС, Исландия или Норвегия и не сте в състояние да го решите сами, изпратете оплакване. От ЕПЦ ще поемат преговорите с търговеца професионално без такса, за да потърсят доброволно решение, приемливо и за вас, и за него.

- реклама -