Съдът спря договора за 35-те нови мотриси за БДЖ
Сделката за доставка на 35 мотриси за БДЖ за над 640 млн. лева с пари по Плана за възстановяване и устойчивост е блокирана от съда. Това става ясно от определение публикувано на страницата на Върховния административен съд (ВАС).
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
То отменя процедурата от края на юли 2024, с която досегашният министър на транспорта Георги Гвоздейков се договори с полската „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA“
да достави 35-те влака вместо „Stadler Polska“.
„Stadler“ бяха спечелили две обществени поръчки на Министерството на транспорта за влакове с пари по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ),
но през юли изненадващо се отказаха и от двете. Общата сума беше за 1,1 млрд. лв.
Това накара Гвоздейков да поиска разрешение от Комисията за защита на конкуренцията да разреши незабавно задействане на „договаряне без предварително обявление“
за 35-те влака с втората класирана компания.
Решението обаче е атакувано пред ВАС от трети консорциум „Булему“, участвал като кандидат в оригиналния търг – водещият партньор там е френската компания „Алстом“.
Те твърдят, че КЗК и Гвоздейков са допуснали директно договаряне,
без да има основания за извънредната спешна мярка. Съдът приема техните аргументи.
По закон КЗК може да разреши прескачане на правилата за открити обществени поръчки само при определени условия:
- за да се осигури животът или здравето на гражданите;
- да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, включително такива, свързани с отбраната и сигурността;
- ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или труднопоправима вреда.