Забрана за износ: С колко поскъпна бензинът у нас? (Обновява се)

С колко поскъпна бензинът у нас и чака ли се нов скок? Напрежението с цените на горивата е резултат от нагнетените очаквания у хората, че със санкциите, които ЕС и САЩ наложиха на Русия, ще спре доставката на суров петрол към Нефтохим-Бургас,

оттам рафинерията ще спре

и ще има недостиг на пазара. Това обясни пред БНТ Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация.

Опашки за гориво: Ще скачат ли още цените – Flashnews

„В първия момент, в който някой пусна слуха, че горивата свършват, респективно цените

скачат стремглаво нагоре,

хората се втурнаха към бензиностанциите. За щастие това трая една вечер, на следващия ден всичко беше спокойно“, каза той.

Според него по-високите цени в по-малките бензиностанции се дължат на възможността

търговците да извлекат

по-големи икономически ползи, докато при големите вериги има по-консистентна ценова политика.

„Вчера обиколих цялата страна. На магистралата най-високите цени на горивата бяха около 2.70, 2.80 лв. В малки населени места бяха по 2.99, 3.02, 3.05 лв., което е странно и противно на нормалната икономическа логика“, обясни Делчев.

Опашки се извиха пред бензиностанциите заради високата цена на горивото (Обновява се) – Flashnews

Той определи като безумно

вдигането на цените с по 30-40 стотинки на някои места. Заяви, че масово бензинът и дизелът са поскъпнали между 10 и 15 стотинки.

„Колеги коментираха вчера, че цените масово били около 3.15 лв. Има и повече от 3.15, но това са премиум горивата, които винаги са били по-скъпи“, обясни Андрей Делчев.

България върви със същия темп

на увеличение на цените като Европа, категоричен е той. Ако цените рязко паднат, се отваря коридор за износ. Цените на едро следват пазара и търсенето, търговците на едро – също, каза още Делчев.

Предлагат забрана на износа на горива

Ситуацията на пазара с горива нагледно разкри дефектите в икономиката ни и позволи психозата да обхване обществото ни. Сферата на горивата винаги е била деликатна тема и предвид създалата се ситуация, държавата трябва да влезе в ролята си и спешно да реагира с мерки.

Това заяви Георги Тенев, юрист на Асоциацията на малките, независими търговци на горива (Асоциацията на малките бензиностанции). Според него трябва да се приложат навременни и конкретни мерки от правителството като ограничаване на износа на горива, изработване на методика за справедливо дистрибутиране на количества стоки от Държавния резерв, спиране на някои изисквания в Наредбата за горивата и Закона за енергията от възобновяеми източници, докато се успокои положението.

Kои са страните с най-скъп и най-евтин бензин в Европа

„Ситуацията е такава, защото поради редица ограничения страната остана без алтернативи за доставка на горива. Това идва от изкривената структура на пазара, заради лошата нормативна уредба, която води до монопол и липсата на конкуренция“, заяви Тенев.

Комисията за защита на конкуренцията вече има не една преписка по темите, жалко, че няма и резултати. Често абсолютно еднаквата ценова политика на “големите” на пазара напомнят на съгласувани практики, които изкривяват картината и цените.

Асоциацията предлага спешно да бъде променена нормативната уредба, която да либерализира още повече пазара. Готови сме на срещи с премиера Кирил Петков и да съдействаме за разрешаването на проблемите в сектора, каза Тенев.

Като крайна мярка могат да бъдат освободени количества горива от Държавния резерв. Но преди това трябва да бъде разработена правилна методика за дистрибутиране на горивата от него. В противен случай количествата от резерва могат да попаднат не в потребителите, а в един производител или търговец, обясни Георги Тенев.

- реклама -