Румяна Чобанова, загубила съпруга си при катастрофа, пред FN: Човешкият живот няма цена

Румяна Чобанова

Трябва ли да има таван от 20 000 лв. за обезщетение за загинал на пътя? Този въпрос предизвика широк обществен дебат през последните дни след като стана ясно, че председателят на бюджетната комисия и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова е внесла промени в Кодекса за застраховането. Измененията засягат реда и условията за определяне на имуществените и неимуществените обезщетения при застраховка „Гражданска отговорност“. Вчера премиерът и лидер на партията Бойко Борисов разпореди на парламентарната група на ГЕРБ да не гласува внесените промени преди те да бъдат подложени на широк обществен дебат.

Flashnews потърси за коментар Румяна Чобанова, която загуби съпруга си при катастрофа на АМ „Хемус“. Вижте повече в интервюто:

– Как ще коментирате предложенията на Менда Стоянова за таван от 20 000 лв. на обезщетенията за загинал на пътя?

– Като обслужване на лобистки интереси на шепа хора. Чест прави на г-н Борисов, че направи това обществено обсъждане в четвъртък и застана зад интересите на народа, а не зад интересите на шепа лобисти. Това е – меко казано – престъпление, обидно е! не става въпрос за парите – дали са 20 000 или 200 000, няма да ни върнат близките, няма да ни платят емоционалния срив, в който изпадаме. Въпросът е принципен и е за начина, по който се подхожда и по който се вкарват подобни предложения.

– Вие всъщност как разбрахте?

– Институтът за пътна безопасност беше първата организация, която оповести проблема, показа писмото, и понеже аз съм част от тази организация, имах достъп до това предложение и видях ценоразписа, който са предложили господата застрахователи. Другото, което ме подразни, е, че те връщат и със стара дата – законът да влезе в сила и със стара дата, което е абсурдно, досега никога не се е правило и няма такава практика. Съдът винаги е работил по това законодателство, което е било в момента на инцидента.

Застрахователите по никакъв начин не участват в пътната безопасност, те са просто пасивни наблюдатели. Системата „бонус-малус“ вече 20 години не може да стартира, което е безобразие. От тази система се очаква по някакъв начин да дисциплинира водачите. Да, те казват, че прекалено много лица вече имат право да претендират за обезщетения, искат да си намалят разходите – ами направете нещо, за да се намалят катастрофите, за да имате по-малко разходи.

– Смятате ли, че трябва да се ограничи кръгът на близките, които да имат право да търсят обезщетения, както настояват някои застрахователи?

– Не можете да ме убедите, че ако една баба, която е гледала внучето си и е загинала, тя не е майка. Така че нека да имат право хората, които могат да докажат емоционална връзка, но нека да имат по-малки, по-ограничени права от тези например на сираците, защото това са деца, които – повярвайте ми – много трудно се отглеждат, много трудно се осигуряват, тяхното бъдеще вече е сложено на карта. Г-жа Менда Стоянова с този законопроект иска да краде от залъка на сираци – това е моето мнение.

– Трябва ли да бъде определян такъв таван на обезщетенията, защото се чуха гласове, че това е изискване на ЕС?

– Възможно е, доколкото знам има държави, в които има такъв таван, но как бихте оценили човешкия живот? Застрахователите как стигнаха до тази сума от 20 000 лв.? Защо не е 13 000, защо не е 50 000? Как определиха точно 20 000? Интересен подход имат – между първо и второ четене се вмъква един закон с нереално ниска сума. А другият момент е, че разходите по такива дела са много големи. Те просто искат да ни откажат – за 20 000 лв. просто не си заслужава да дам примерно 15 000 лв. за адвокати. И да се влачи делото с години, да си късам нервите и така

А докъде стигна Вашето дело? През април – година след катастрофата със съпруга Ви – дори не беше започнало?

– На 18 април беше първото разпоредително заседание, делото се отложи, защото на адвоката на обвиняемия не бяха ясни обвиненията, обвинителният акт не бил съставен правилно и той не знаел от какво да го защитава. Назначи се второ заседание на 30 юли. Седмица по-късно получихме нови призовки, с които отмениха и тази дата. Делото беше насрочено за 10 октомври, когато не се яви адвокатът на обвинения и сега делото е насрочено за 20 декември. Аз не вярвам да стартираме тази година. Ние не можем да минем разпоредително заседание – какво остава за по-нататък… Най-вероятно на г-н Найденов (шофьорът на автомобила, причинил катастрофата – бел.ред.) му е върната шофьорската книжка, защото съгласно нашите закони, ако съдът не се произнесе по някакво обвинение в шестмесечен срок по някакво конкретно обвинение, отнетите му шофьорски права се връщат до процеса.

– Той потърсил ли Ви е досега, за да поднесе извинение след случилото се?

– Не, два пъти сме се виждали в съдебната зала – през цялото време въобще избягваше да срещне нашите погледи, което предполагам, че е нормално. Не е търсил извинение, не е търсил начин да се свърже с нас, нито с другата жена, чийто съпруг загина.

– Премиерът нареди депутатите на ГЕРБ да не подкрепят промените, докато не се състои обществено обсъждане. За какво ще настоявате вие, близките на пострадали и загинали на пътя?

– Този закон не зная как да се промени, но поне да се заложи в него застрахователите да имат някаква отговорност към пътната безопасност. Въпросната система „бонус-малус“ най-накрая да стартира и да се работи за намаляване на произшествията, а не за намаляване на обезщетенията. Защото достатъчно ни вдигнаха „Гражданската отговорност“. Тя вече скочи и ще продължи да скача, доколкото зная.

– Да, застрахователите говорят за предстоящи фалити и за рязко вдигане на застраховките.

– Информацията е публична и е на НСИ – за 2016 г. застрахователните компании в България са 70 млн. печалба, за 2017 г. са на 54 млн. печалба – значи те намаляват печалбата си и, понеже това не им харесва, техните загуби са прогнозни резултати, не са точни цифри.

– Как очаквате да се развият нещата сега?

– Искрено се надявам така, както премиерът г-н Борисов взе правилното решение да не пуска гласуването на този законопроект, всички останали да помислят малко, да преценят как да намалят катастрофите, а не цените – те не са цени, а изплащани обезщетения. Човешкият живот няма цена. Колкото и да ни дадат, за нас няма да бъде достатъчно, материалното удовлетворение за нас няма кой знае какво значение.