ваканция

Румен Драганов пред Flashnews: До 30% по-евтина лятна ваканция ако резервирате до края на февруари

Все още имате шанс да получите добра отстъпка за лятната ви ваканция ако направите своята ранна резервация. До края на февруари цените са най-ниски, след това отстъпки пак има, но стават все по-малки. Това заяви в специално интервю за Flashnews директорa на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Какви права имате при ранните резервации, кога е най-изгодно да запазите и от какво трябва да се пазите – вижте отговорите, които поставихме пред него:

Какъв процент вървят отстъпките при ранните записвания и какви други преимущества има планирането на лятната ваканция сега? И кога е най-подходящо да направим резервация за да хванем добри отстъпки?

Румен Драганов: В общи линии ранните записвания започват година по-рано. Когато дойдат на почивка у нас чуждите туристи вече са издадени съответните рекламни материали и информация за следващата година. Това се прави за да може туристите да се запишат във времето, в което са на почивка за същия период на следващата година. Отстъпката в тези случаи достига до 30% – това е най-голямото намаление. То обикновено се използва от туристи, които са от Великобритания и други европейски страни, които добре знаят свободното си време за следващата година и могат да планират почивката си. Това са клиенти, които имат голяма повтаряемост на пътуванията към една и съща дестинация.

А, публикуваните намаления имат различни срокове на изтичане – обикновено 6 месеца преди датата на пътуването ако се предплати намалението е до 25-30%. Когато тези срокове са от 3 до 1 месец отстъпките варират между 10 и 20%.

В момента как вървят намаленията – ако сега началото на февруари си резервираме почивка?

Румен Драганов: Все още са големи – до 30% в някои случаи, като тези оферти ще са максимум до края на този месец. Но, трябва да знаем, че най-ценните почивки като дата и като гледка – така наречените стаи sea view на първа линия на морето в началото на август вече са изчерпани, защото те първи свършват. Към тях интереса е най-голям.

При българите има ли такава култура – година по-рано да планираме почивката?

Румен Драганов: Да, особено за частни квартири и вили по цялото Черноморие. Ако на клиентите им хареса, запазват за същия период на следващото лято при същите наемодатели още докато са на почивка. Там не стои въпроса за договори, намаления и други такива условия – само устни уговорки.

По-рано се записват така наречените организатори на пътуванията – те носят отговорност към повече хора, независимо дали са семейство, в което има жени и деца или става въпрос за корпоративно пътуване. Те гледат да се запишат по-рано за да си гарантират спокойствието, че няма да изложат на риск останалите ако пътуват без да имат потвърдена резервация. Тези, които нямат никакъв проблем с планирането на свободното време – за тях няма смисъл да се записват по-рано, защото ще спят където намерят. А, дори може да стане така, че да си намерят на много по-изгодна цена, има такива случаи, в които след 22 часа цените много падат.

Как стои въпроса за ранните записвания за почивки в чужбина – много наши сънародници ходят на море в Гърция и в Турция?

Румен Драганов: По същия начин българските туроператори предлагат пътувания в чужбина със същите намаления – колкото по-рано се запишете, толкова по-добра цена може да получите. Но, там има и други допълнителни условия – ако например за едно пътуване не се съберат необходимия брой то може да не се осъществи.

В този контекст – до колко е рисково да резервираме от сега и какви гаранции имат туристите, че ще получат почивката, която предплащат?

Румен Драганов: Когато става въпрос за такива пътувания за ваканционен туризъм в рамките на поне 7 дни, тогава няма заплаха дали ще се осъществи пътуването. Договорите на туроператорите са за пълно – празно, т.е те потвърждават на хотела в момента, в който получат първоначалната вноска. Така, че това не е застрашено. Застрашени са пътувания с обща цена, когато се ползва транспортно средство, което трябва да се запълни с определен обем за да се постигне тази цена. Така, че това е в зависимост от формата на пътуване.

Проблем при българските оператори е, че от сега трудно могат да се намерят почивки за октомври, ноември, декември. Това затруднява онези 8% от българите, които имат разписан термин във фирмата, в която работят, защото както знаем съгласно българското законодателство работниците трябва да планират своите почивки предварително и да ги използват в рамките на годината. Така, че служителите в онези предприятия, които използват тази форма знаят предварително, че ще почиват примерно през ноември. Така, че ние имаме тук повече този проблем отколкото нещо друго – хората казват искам да планирам, но никой не предлага нищо.

Фирмите – фантоми – как да ги разпознават потребителите и за какво трябва да следят за да не се окажат с ваканция, която никога няма да я бъде?

Румен Драганов: Трябва да следят тях да не ги следят. Фирмата фантом крачи по улицата, тя няма фиксиран офис, в който да отидете да се запишете. Обикновено тези „фирми“ продават евтини ваучери на гари и автогари – тържествено посрещане на Новата година в петзвезден хотел за „без пари“ – на такива оферти не бива да се хващате. Другото нещо – независимо, че фирмата има офис, то проучете дали тя има история – ако в интернет няма отзиви за нея, това значи, че няма история и е твърде съмнително да изпълни това, което ви обещава. Може да направите и проверка дали е вписана в регистъра на Министерството на туризма.

Какви са прогнозите ви за летния сезон – дали българското председателство на ЕС ще ни помогне за повече туристи от западна Европа – както по морето, така и по зимните ни курорти?

туризъм

Румен Драганов: Определено председателството е плюс. Ние имаме само за януари над 500 различни съобщения, свързани с България и туризма и посещенията на редица официални лица от целия свят. От рекламна гледна точка това е наблюдавано и за други дестинации, а ползите са изключителни. Ние ще усетим още тази година, както и следващите години, че България ще бъде много по-популярна туристическа дестинация.

- реклама -