Росен Желязков в „Панорама“: Коалиционното споразумение е за цял мандат. ДПС на Пеевски не е част нито от мнозинството, нито от правителството
Коалиционното споразумение е за цял мандат, заяви в „Панорама“ по БНТ премиерът Росен Желязков.
Той бе категоричен, че ДПС на Пеевски по никакъв начин не участва нито в парламентарното мнозинство, нито в правителството.
„Като политическа формация не разчитаме на техните депутати.
Имаме подкрепата на Демокрация , права и свободи и мисля, че това говори достатъчно мнозо за мнозинството в този парламент.
ДПС-Ново начало много бързо започна да лидира процесите в новата опозиция.
Предстои смяна на лицата в регулаторите, които се избират изцяло или частично от народното събрание.
В този смисъл, по номинациите, гласуването и избора ще се види какво е влиянието и какви решения ще взима мнозинството, в което ДПС Ново начало не участва“, каза Желязков.
И добави:
„Коалицията се състои от ГЕРБ-СДС, ИТН и БСП Обединена левица.
Когато се обърнахме за подкрепа в рамките на мнозинството в парламента, много ясно заявихме на Демокрация за права и свободи, че отношенията им с ДПС-Ново начало няма да минават през нашата коалиция.
Тоест, ние няма да бъдем гръмоотвод за бурите, които минават през двете формации. Демокрация, права и свободи в момента разполага с 5 парламентарни комисии, има много сериозно участие в законодателния орган.
Тоест, тяхната подкрепа е оценена по достойнство. Не участват в правителството.
Това е договорено в споразумението с ИТН и БСП.
Що се отнася до подкрепата, тя е гарантирана със самия факт, че в Съвета за съвместно управление АПС участва с двама представители.
Те няма да гласуват. Ще имат съвещателен глас, който ще се взима под внимание.
Ето и още от интервюто в Панорама:
Защо Желязков е премиер, а не Борисов:
В предизборната кампания и след това в преговорите много ясно заявихме, че за нас политическата отговорност е водеща. За това казахме, че Борисов трябва да оглави правителството. Във хода на преговорите не срещнахме разбиране от ДБ, че носенето на политическа отговорност от политическия лидер е предпоставка за стабилно правителство и мнозинство. За това, когато категорично отказаха да се разглежда този вариант, изпълнителната комисия взе решението аз да съм номинирания за премиер. Те отказаха и тази номинация, което е право на първата сила, поради което прекъснахме преговорите с тях. Но разговорите не бяха напразни, тъй като 95% от споразумението бе направено по време на тези преговори. БСП и ИТН казаха, че тази номинация е приемлива. А ние прекъснахме преговорите, защото не споделяме виждането за равноотдалечен премиер. Ако ДБ бяха част от мнозинството и кабинета, много по-сериозно и стабилно щеше да изглежда то – и като легитимност и за споделените ни цели. Въпреки това ще се опитаме да реализираме политиките, около които сме съгласни. Когато са се разделили пътищата ни… като се обърне каруцата пътища много. Но факт е, че останалите партньори – и БСП, и ИТН постъпиха отговорно. Подкрепата на Демокрация , права и свободи за мнозинството в парламента беше необходимата предпоставка правителството да бъде гласувано, да съществува, да работи да се ползва към настощия момент с необходимата политическа подкрепа за всички действия, които трябва да се направят в рамките на настоящата година – като започнем от стабилизиране на финансите, минем през необходимите реформи. Разбира се, ускоряване на темповете за ПВУ, която е единствената предпоставка за влизане на свежи пари в икономиката.
За имунитетите днес:
Парламентът е този, който може да реши дали да даде съгласие за продължаване на наказателно преследване срещу народен представител. Това решение на парламента съм сигурен, че е свързано със самите мотиви на искането.
Как ще се търсят конституционни мнозинства
В много малко конституционно съобразени случаи е нужно голямо мнозинство – ВСС и съдебен инспектор. Няма предпоставки да не търсим широко мнозинство. Важното е то да излъчи кандидати, които да се ползват с необходимото доверие. Защото виждате, че има такова в обществото. Нямаме предпоставки в момента за търсене на подкрепа. Когато настане момента за избор на регулатори, контролни органи, ВСС – тогава ще има разговор с всички. Не стигматизираме никой, нито правим ранглиста кой първи, кой втори. Всеки, който се присъедини към мнозинството, възможно е да постигнем и над 160 гласа. Колкото по-голямо е, толкова по-легитимно ще е мнозинството. От политическа гледна точка, търсенето на широко мнозинство, означава търсене на широк консенсус.
За ролята на президента Радев
Президентът постъпи така, както трябва да постъпи президент с отговорно отношение. Даде достатъчно време, което даде успех. Ако нямахме това време, ако се беше тръгнало формално в процеса… в този смисъл президентът съдейства за постигането на съгласие и предпоставката политическите субекти да седнат да разговарят – дори такива с тежки политически различия.
Липсата на комфорта на абсолютното мнозинство би оказало своето влияние. Нали знаете максимата, че най-лесният начин за управление на системи е автократичния. Демократичният е най-труден. Особено, когато се търси помиряването на различия в идеологически и политически аспект. Но мисля, че зрялостта, която се показва в момента, дава възможност за постигане на консенсус.
За Украйна
По отношение на Украйна, България от първия ден на войната показа сериозна подкрепа в хуманитарен , социален, военен, икономически аспект. Ние ще продължим , заедно с всички мерки и политики в рамките на НАТО и ЕС, да бъдем солидарни в подкрепата за Украйна. Всички се надяваме тази война, която все повече изглежда на фона на геополитическата ситуация безсмислена от гледна точка на причините, които я породиха, да се търсят необходимите решения. Мирът и териториалната цялост са ценности, които трябва да защитаваме. Системите за сигурност в Европа са колективни. Глобалната икономика, глобалните процеси са на дневен ред. Президентът Тръмп поставя неговия модел за решаването на този въпрос. Надявам се Украйна да има своя силен глас, за да постигне необходимата справедливост, от която се нуждае.
Как ще убедите ИТН за Мариците?
Като кажем, че ТЕЦ Марица ще работи до 2038 година. Всички междинни мерки, които са предвидени, няма да бъдат за сметка на работещите и техните доходи. Това ще го оформим в съответния документ.
За ЕВРОТО:
В приоритетите, които записахме заедно с ДБ в коалиционното споразумение, присъединяването на България в Еврозоната е основна политическа цел и приоритет. За целта България трябва да покрие 3 изисквания – дълг, инфлация и дефицит. В момента, в който ги покрие, в двуседмичен срок да подаде искане за конвергентен доклад. В момента, в който някой започва да говори, че има прозорец за това, това предизвиква определено съмнение. Защото ние не търсим прозорец, а търсим постигане на устойчивост в публичните финанси. В момента, в който тази устойчивост и в нашите партньори, които не я изискват от нас, но ние трябва да я изискваме от себе си – това искат българите – когато изпуснем дълга и инфлацията, това се отразяява на българина. В този смисъл конкретно – Еврозоната остава политически приоритет. Докладът ще бъде поискан да бъде изготвен след 18 февруари, когато бъде внесен проектът на държавния бюджет. Защото и еврогрупата, и ЕЦБ, и ЕК искат да видят необходимите данни за стабилността, както на ръста на цените, така и по отношение на дефицита. В момента имаме дефицит, който се твърди, че е около 3%, но това е на касова основа. На начислена основа чакаме резултатите от Евростат. В бюджета, който ще предложим, трябва да е с таван на дефицита до 3%. Това ще ни даде основание да поискаме извънреден конвергентен доклад във втората половина на февруари. Надявам се да убедим партньорите в стабилността на публичните ни финанси. Няма съмнение, че ще поискаме доклада. Каква ще е оценката на парнтьорите по отношение на нашата готовност, предстои да видим. Много безобразия се направиха през последните години в публичните финанси. В Цялото управление на ГЕРБ от 2009 г до 2021 г. общият размер на дефицита в нетно изражение е около 12 милиарда като минахме през КТБ, световната финансова криза, ковид. А само за 2 години размерът е същият. Безвремието прави всички виновни. Поради липсата на политическа воля за съставяне на правителство и подхлъзването към популистки мерки да се харчи повече , отколкото изкарваме. Асен Василев като финансов министър прокарваше определена политика. Мисля, че той се гордее с нея, но политически имаме диаметрално противоположни виждания и сега трябва да преодоляваме кризата. Голямата задача пред нас е да не осигуряваме данъчно осигурителната тежест.
За коалиционната формула и целите на правителството
Коалиционната формула предпоставя всички назначения да минават за съгласуване през Съвета за съвместно управление. В споразумението е казано, че няма квотен принцип – тоест, ще се търсят хора с доказани качества като ще се уважават предложенията на партньорите. Що се отнася до правомощията на МС и премиера, от конституционна гледна точка отговорността е на колективния орган и лично моя, но от гледна точка на партийните номинации, разбира се, партията си има своя лидер и аз ще се съобразявам и с неговото мнение. Това предполага логиката на политическата отговорност. Мисля, че много имаме да се учим от Борисов като министър-председател.
Целите пред правителството са много – дано имаме време да убедим обществото, че това са значимите цели и ги изпълним. Най-важното – възстановяването на спокойствието в обществено-политическия живот, туширането на напрежението в институциите. Видяхме до какво донесе намесата и напрежението между институциите – трябва да има успокояване. Може да има институционална конкуренция, но не институционална война. Моят стил е такъв, търся консенсус, съгласие, понякога дори с цената на политическия компромис. Но когато една политическа формация няма абсолютно мнозинство в парламента, не може да се държи авторитарно.
За САЩ и Европа
Стратегическото партньорство , което имаме на двустранна основа и многостранното в рамките на ЕС и между ЕС и САЩ, трябва да бъдат предпоставка за защита на ценностите на демокрацията, за общ икономически успех и просперитет и за партньорство. Няма място за съперничество. Мисля, че политическото лидерство ще надделее, защото мисля, че имаме повече стратегически интереси, отколкото различия. Нашето правителство имаше възможността 4 години да работи с президента Тръмп и ви уверявам, че се работеше много по-добре от просто думите „стратегическо партньорство“. Между сила и компромис бих избрал консенсус.