Росен Желязков: До края на годината ще обявим нов закон за движение по пътищата

До края на годината ще има нов закон за движение по пътищата, обяви министърът на транспорта Росен Желязков на дискусията „Карай умно, стигни жив“, организирана от „24 часа“.

Новият закон трябва да бъде приет до края на мандата на този парламент.

„Ако нямахме повода със загиналото момиче вероятно дебатът щеше да протече по друг начин. Всичко минава през призмата на отговорността за нашите решения и действия. За да може всички политики, за които говорим, да доведат до намаляване на инцидентите с фатален изход“, каза при откриването на дебата Желязков.

„Най-трудно податливи на промяна са обществените отношения. Разсъждаваме дали да подобряваме обучението, инфраструктурата, техническото състояние на автомобилите. Промяната на средата започва от добрата регулация и нормативните документи. 10 институции отговарят за пътната безопасност. Ако те не са в добро отношение и взаимодействие дали действат системно? До края на годината ще имаме поне предложение за системността. В момента всяка институция спира дотам, където са нейните правомощия. Злободневието в момента убива действието. Злободневие колко да са часовете, какъв да е изпита, дали да се аутсорсват центровете. Налагаме матрици на дебата, които убиват същественото. Отделните елементи трябва да взаимодействат непротиворечиво.

Малина Крумова: След 7 клас задължителен първи изпит за движение по пътищата

Обучението на шофьорите, осъзнаването на тяхната отговорност на пътя трябва да започва още от най-ранна детска възраст.

Това заяви шефката на държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Малина Крумова..

„Бих разширила темата на дебата за подготовката на шофьорите не само с водачите, но и с пешеходците. Шофьорският курс не е нито само началото, нито краят, а само елемент от обучението. От най-ранна детска възраст трябва да се развиват уменията за осъзнаване на риска на пътя. Манталитетът се формира в ранна възраст. Трябва да се създава култура на движение по пътя, за да може когато станат шофьори да осъзнават отговорността си“, заяви Крумова.

Агенцията подготвя вече концепция за промяна на обучението по пътна безопасност в училищата. „Въпросът не е толкова дали да са в часа на класния, а да променим методиката и да вкараме професионалисти и практици в часовете“, заяви Крумова.

След 7 клас трябва да се прави първа проверка на знанията на децата за пътното движение и как да става безопасно, заяви още шефката на държавната агенция. „След 14-годишна възраст децата могат вече да са самостоятелни участници като карат велосипед на пътното платно. Не можем да ги пускаме на пътя без да знаем те доколко са усвоили безопасното движение“, каза Крумова.

Маринов: 97% от катастрофите са след човешки грешки

97% от всички настъпили катастрофи са след човешки грешки на водачите или другите участници в движението. Това каза на дискусията „Карай умно, стигни жив“, организирана от „24 часа“, вътрешният министър Младен Маринов.

„Отдаваме много голямо значение на контрола, а в перспектива не е добре. Трябва участниците в движението да осъзнаят, че една тяхна грешка може да е фатална и да струва човешки живот“, посочи министърът.

- реклама -