Реформата в платеното паркиране в София се отлага
Реформата в зоните за платено паркиране в София се отлага. Това стана ясно на съвместното заседание на три комисии към СОС – по финанси, по транспорт и по икономика.
На него бе гледано предложението на „Спаси София“ за промени в наредбата за
платеното паркиране. То предвиждаше близо тройно увеличение на местата за платено паркиране в София, червена зона в идеалния център, разширяване на синята, а зелената да стигне до „Студентски град“. Вместо сегашните около 27 000 места платеното паркиране щеше да обхване 80 000.
Правилата за платено паркиране в столицата не са променяни от 2012 г. „Спаси София“
предлагаше удвояване на цените за служебен абонамент – в червена зона за едно място – 1300 лв. вместо сегашните 650. До 10% от местата във всяка подзона може да са служебни, като една институция ще ползва до 3 (сега има право на 5), а фирма – до 2 (сега са до 3). Щом този капацитет се запълни, в подзоната няма да се отпускат повече служебни абонаменти.
В момента в такъв режим са над 2500 места. С промените се очакваше да се освободят 1000 паркоместа в центъра.
Според анализи на формацията в историческия център търсенето на паркоместа надвишавало в пъти предлагането. В някои подзони издадените стикери за живеещите били двойно повече от свободните паркоместа, а запълняемостта – 99% почти през целия ден. Затова се предлагаше
там да има червена зона, а сегашните 6 подзони да се обединят в 4, за да се улеснят жителите им.
Новата най-скъпа зона трябваше да е между „Хр. Ботев“, „Цар Симеон“, „Дондуков“, „Евлоги и Хр. Георгиеви“, „П. Славейков“ и „Прага“. Идеята бе червената зона да работи всеки ден от 9 до 21 ч с цена 5 лв. на час. Годишната винетка за живеещите ще е 200 лв.
В прекроената синята зона трябваше да влязат районът между булевардите „Ситняково“,
„Цариградско шосе“ и „Евлоги и Хр. Георгиеви“; долен „Лозенец“ – между бул. „Евлоги и Хр. Георгиеви“ и ул. „Св. Наум“; кварталите „Иван Вазов“ и „Сухата река“, около Медицинска академия; територията между бул. „Хр. Ботев“ и ул. „Опълченска“ и централните части от „Красно село“.
Час в нея трябваше да се плаща 3 лв. между 9 и 21 ч всеки ден. Стикерът ще стане 150 лв.
Зелената зона пък щеше да обхваща кварталите „Борово“, части от „Красно село“, „Зона Б-5“, „Зона Б-18“, „Банишора“, „Изгрев“, „Изток“, „Редута“, „Слатина“, „Студентски град“ и „Гео Милев“. Цена 2 лв. на час и работно време в делнични дни от 9 до 20 ч, а в събота – от 10 до 18 ч. Стикерът ще е 100 лв.
Предвиждаше се разрешеното време в червената и синята зона да е 3 часа,
като се предвиждаше да има и дневна карта за по-дълъг престой. В зелената зона престоят може да е до 4 часа. Тестово в „Банкя“ и „Панчарево“ трябваше да се въведе жълта зона –
само за уикендите и празнични дни с цена 1 лв. на час от 10 до 18 ч, без ограничение в престоя.
Въвеждаше се и такса за електромобилите, които сега паркират безплатно в зоните – 50% от цената. Друга идея предвиждаше да има и такса за доставчиците на услугата за споделено пътуване.
В предложението на „Спаси София“ се повишаваха и глобите –
за поставена скоба 50 лв. от сегашните 30, а за репатриране с паяк – 120 лв. от 60 лв. в момента.
Според формацията промените трябваше да доведат до 70 млн. лв. допълнителни приходи
за общината годишно. Средствата трябваше да се ползват само за строителство на паркинги, покупка на 150 нови автобуса и ремонт на улиците в зоните. „Спаси София“ бяха направили специален сайт
за промените – parkirane.spasisofia.org, на който софиянци да кажат дали подкрепят идеите.
След час и половина спорове дали изобщо да бъде приет дневния ред с една единствена точка – реформа в паркирането, трите комисии отложиха точката без дебати по същество. А от „Спаси София“ обявиха, че ще оттеглят предложенията си и заявиха,
че „оттук нататък за реформата в паркирането отговарят ГЕРБ и БСП“.
Предложението за отлагане на промените направи Карлос Контрера от ВМРО. Според него липсвал финансов анализ как реформите ще се отразят на приходите и разходите.
Симеон Ставрев от групата на ПП-ДБ пък каза, че има изпратено писмо от кмета на София
Васил Терзиев до Центъра за градска мобилност, на което все още нямало отговори по поставените въпроси. Лидерът на „Спаси София“ Борис Бонев призова промените да се разгледат по същество, защото „това е изключително важен документ, който касае живота на 1,5 милиона софиянци“.
„Политически аргументи нещо да бъде отложено винаги може да се намерят,
но ако сега не гласуваме, реформите ще останат за следващото лято“, предупреди Бонев.
Шефката на Центъра за градска мобилност Румяна Милова обясни за писмото на кмета Терзиев,
че той иска данни, които се подготвят. В него се иска да се посочат прогнозен брой паркоместа след приемането на промените. Кметът иска данни и за очакваните срокове и разходи за въвеждане на новите зони, колко нови служители ще са необходими.
Според Милова разходите ще са около 12-13 млн. лв.
Според шефът на комисията по икономика Прошко Прошков от ГЕРБ „Спаси София“ и кмета имали различни виждания по поредна наредба.
„Предстоят ни няколко големи реформи.
Факт е, че има нужда от промени в паркирането, но те не бива да се правят в последния момент на коляно“, каза Прошков. В отговор Андрей Зографски от „Спаси София“ заяви, че това е саботаж и се разиграват дворцови игри.
„Работим по тази тема от края на 2023 г.
В този процес не беше въвлечен може би само кмета на Бургас“, добави Зографски, а Прошков отвърна, че „дворцовите игри са при ДБ-ПП и „Спаси София“.
Шефът на групата на ПП-ДБ в СОС Бойко Димитров попита
защо са свикани комисиите, след като мнозинството не иска дебат и настоя точката да се гледа.
„Въобще не ме изненадвате какво се случва. Всичко каквото е могло, е направено.
Шест пъти съм ви канил на срещи за реформата, само в последния месец имаше 3 такива и всички имахте представители. А сега твърдите, че не сте запознати. Това е абсурд. Прецаквате града с вашето политиканстване“, заяви Бонев.
Шефът на групата на БСП в СОС и председател на транспортната комисия Иван Таков
определи предложенията за промени като „недоносче“. И предупреди, че групата на БСП няма да ги подкрепи.
„Решавате проблем на тесния център, а не на целия град. Искате цяла София да се превърне в един платен паркинг“, каза Таков.








