Растежът за 2016 г. ще варира между 1,8 и 2,5%

Растежът за 2016 г. ще варира между 1,8 и 2,5% съобщи на първата пресконференция на Фискалния съвет Любомир Дацов, член на Съвета.

Дацов отбеляза, че 3-годишната бюджетна прогноза за 2016-2019 г. формално съдържа всички компоненти, съгласно изискванията на такъв документ, но Фискалният Съвет не е намерил в нея достатъчно данни, позволяващи коректна оценка на фискалната политика.

Дацов :„Основната слабост на 3-годишната бюджетна прогноза е, че липсват задълбочени анализи, подкрепящи прогнозата във всичките й параметри. Липсва и достатъчно информация за конкретните разходни политики на секторно ниво. Документът не изпълнява предвидената му роля на стратегически документ за средносрочно планиране, тъй като са налице значителни разлики между параметрите”

Той подчерта, че Съветът счита, че пролетната макроикономическа прогноза на правителството по основните номинални показатели като цяло е реалистична, особено в краткосрочен план. Като съществен недостатък, Дацов отбеляза, че няма налична информация относно различните сценарии и оценка на рисковете.

Дацов: „Особено ниското ниво на националните частни инвестиции поставя под съмнение капацитета за растеж на потенциалния брутен вътрешен продукт по отношение на капитала и общата факторна производителност в средносрочен план. Спадът на износа към трети страни е около 23%”

Фискалният съвет на България

Това е независим консултативен орган по въпросите на фискалното управление. Той е създаден на основание на Закона за Фискален съвет и автоматични корективни механизми, обнародван в Държавен вестник на 21 април 2015 г.

Фискалният съвет се състои от петима членове, избрани от Народното събрание на 25 ноември 2015 г. с мандат от шест години:

Борис Грозданов – председател и

членове – Юнал Тасим, Любомир Дацов, Дора Андреева, Григорий Вазов.

Освен това към него работят и трима експертни сътрудници, което е много малко, смята председателят.

Фискалният съвет се финансира от бюджета на Народното събрание.

Основната му цел е:

  • осъществяване на независимо наблюдение и анализ на бюджетната рамка с оглед поддържане на устойчиви публични финанси;
  • повишаване качеството на официалните макроикономически и бюджетни прогнози чрез обективна безпристрастна оценка;
  • повишаване прозрачността и информираността на обществото за фискалното управление на страната.
  • Друга дейност на Съвета е да публикува становища на сайта си, като така дава публичност на работата си. Действащ сайт, обаче Съветът има едва от вчера.

За 7-те месеца функциониране съветът е одобрил основните документи, с които се ръководи, а именно – правилникът за дейността и организацията на съвета, оперативен план за съвета за 2016-2017 г., процедури за обмен на информация с външни и вътрешни институции, процедура за изготвяне на становища и доклади, унифицирана на структура на доклад за изготвяне на становища на съвета за тригодишната бюджетна рамка и прогноза (пролетна и есенна).

- реклама -