Multicultural friends group using smartphone with coffee at university college break - People hands addicted by mobile smart phone - Technology concept with connected trendy millennials - Filter image

Радост – наредиха на телекомите да върнат старите цени

Радост – наредиха на телекомите да върнат старите цени. Радостна новина за всички нас, но да не бързаме с празнуването, че не се знае коя институция нагоре какво ще реши.

Но все пак! Председателят на Комисията за защита

(КЗП) на потребителите Мария Филипова обяви вдигането на цените от страна на мобилните оператори за нелоялните практики и издаде заповед, съгласно която те са задължени незабавно да прекратят прилагането на едностранни промени в договорите без съгласие на потребителите. Това съобщиха от Комисията.

Радост - наредиха на телекомите да върнат старите цени

В рамките на своите правомощия КЗП ще наложи съответните имуществени санкции на операторите, приложили нелоялните действия. В подобни случаи законът предвижда санкция в размер до 50 000 лева за всяка прилагана

нелоялна търговска практика, допълват от КЗП.

В съобщението е посочено, че Мария Филипова е разпоредила да бъдат извършени задълбочени проверки и анализи, които посочват ключови нарушения, представляващи сериозен риск за икономическите интереси на гражданите.

Сред тях са едностранна промяна на

договорни условия без съгласието на потребителите. Установено е, че два от мобилните оператори са променили условията на действащи договори, включително увеличаване на месечните такси, без да са постигнали

писмено споразумение с потребителите.

Подобни действия поставят потребителите пред неравностойно положение, принуждавайки ги да приемат нежелани промени или да прекратят договорите си при неблагоприятни условия, посочват от КЗП.

Другото нарушение е свързано

с подвеждащи съобщения от страна на мобилен оператор за правната обосновка на промените. При проверката е установено, че мобилният  оператор е използвал заблуждаващи съобщения, позовавайки се на

Закона за електронните съобщения,

за да обоснове едностранните изменения на договорите. Такава практика не само нарушава добросъвестността, но и променя икономическото поведение на потребителите чрез подвеждане, отбелязват от КЗП.

Третото нарушение е свързано с принудително добавяне на подобрения на абонаментните планове

срещу увеличение на месечната такса.

КЗП е установила, че един от мобилните оператори е включил двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет, като обосновава това с „подобрение“ на абонаментните планове.

Въпреки това, тези промени се извършват

без изрично искане от страна на потребителите. КЗП подчертава, че такива действия нарушават принципите на прозрачност и добросъвестност и могат да доведат до съществена промяна в икономическото поведение на потребителите, които са поставени в ситуация на принудителен избор да приемат

нежелани условия или да прекратят договора си.

Апелирам към всички граждани да се информират относно своите права и да подават сигнали при съмнения за нарушения, призовава Филипова, цитирана в съобщението.

КЗП ще продължи активно да защитава

правата на потребителите и да предприема строги действия срещу всички форми на нелоялни търговски практики. Тези усилия са насочени към изграждането на справедлив и прозрачен пазар, в който правата на потребителите са гарантирани, допълват от КЗП.

БТА припомня, че на

3 декември м.г. по повод анонсираното

от мобилния оператор „Йеттел България“ повишение на цените на услуги от КЗП съобщиха, че абонатите имат право да прекратят договора си без допълнителни разходи. „Йеттел България“ увеличи цените от 5 януари,

като месечните такси за мобилна услуга

се увеличават с 2 или 3 лева в зависимост от тарифния план. „Виваком“ също съобщи, че увеличава месечния абонамент с 2 лв. с ДДС за интернет услуги от февруари. Клиентите на компанията могат да прекратят договорите си без санкции

до 7 февруари включително, обявиха от телекома.

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) съобщи на 7 януари, че проверява мобилните оператори предвид обявените от тях промени в общите условия

на договорите на потребителите.

Припомняме, Мария Филипова е основен свидетел срещу Васил Божков в опит по изнасилване от страна на бизнесмена. Обвиненията са, че той се опитал да я обладае, когато срещнал дамата в качеството си на заместник-шеф на КФН.

Всеки месец с нарушение: Санкционираха с 56 бона мобилните оператори

Общо 56 хил. лв. санкции е наложила Комисията за защита на потребителите (КЗП) на мобилните оператори за нелоялни търговски практики в периода 1 юни – 31 декември 2024 г.

В посочения период са установени общо седем такива нарушения по Закона за защита на потребителите, или по едно на месец.

Това става ясно от писмен отговор на въпрос на депутата Мартин Димитров (ПП-ДБ) към министъра на икономиката и индустрията Петко Николов. Министърът обаче не дава детайли за какви нарушения става въпрос.

„По-интересното в случая е дали тези санкции са само в наказателни постановления  или вече са събрани ефективно и  колко от тях ще се наложи да се събират принудително“, коментира основателят на платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Депутатският въпрос е зададен в първите дни на тази година. Тогава единият телеком вече бе съобщил, че ще увеличи цената на абонаментите планове, което стана традиционно в последните години. Малко след това и втора компания от общо трите в телекомуникационния сектор у нас направи подобно изявление.

КЗП пък  коментираха ситуацията с едностранното увеличение на тарифите като „крайно обезпокоително“ и допълниха, че инструментът на държавата за справянето с проблема е в ръцете на Комисия за регулиране на съобщенията (КРС). „Ако КРС съвместно с КЗК преценят, че операторите, разгледани съвкупно, оказват значително въздействие върху цените на дребно на пазара на електронни съобщителни услуги, КРС би могла да осъществява контрол върху цените на дребно, докато е необходимо.“, посочи председателят на КЗП Мария Филипова.

- реклама -