Психолози доказаха: Само щастливите служители вършат качествена работа

Изследванията показват, че повечето от нас не не се чувстват щастливи да са на работното си място. Вече обаче има консултанти, които целят възвръщането на удоволствието и радостта по време на работната седмица.

През 2012 г. компанията на Джон де Конинг направи нещо изненадващо: решава, че главен приоритет ще бъде щастието на персонала. IT фирмата Incentro, със седалище в Утрехт, Холандия, някога работила като традиционен доставчик на онлайн услуги. Но след спада на пазара между 2002 г. и 2005 г. ръководството решава да създаде място, където талантливи и амбициозни млади професионалисти биха искали да работят.

Днес всички служители са равни, премахната е предишната йерархия. Няма я обичайната структура на пирамидата, хората работят в самостоятелно функциониращи „клетки“ – групи от 60 човека или дори по-малко. Освен че организират отговорностите си, те вземат участие в цялостните решения на компанията и дори определят собствена си заплата. Вместо висшето ръководство да диктува увеличението на заплатите, всеки екип решава дали иска да сподели информация за заплатите. Ако е така, се взима колективно решение за това, което трябва да припечелят. И всеки служител знае цялото финансово положение на компанията.

„Решихме да въведем само един ключов показател за изпълнение и това е щастието на служителите“, казва де Конинг.

Числеността на персонала нараства от 40 до над повече от 300 човека в четири държави в рамките на 9 години.

Обективни ползи

„Появяват се много преимущества, когато щастието се постави в центъра на бизнеса и политическите решения“, казва икономистът Ян Еманюел Де Неве, професор в Оксфорд. Той посочва проучване от 2014 г., което показва, че щастливите хора са по-продуктивни с между 7% и 12%.

Добавя още, че работниците, които вярват в мисията на компанията си, са по-щастливи и по-продуктивни от останалите.

Доказва се, че потенциалната цена за повишаване на благосъстоянието е повече от съответстваща на производителността и повишеното представяне. Консултантските услуги, които предлагат да се подобри настроението на работното място, са насочени към потенциално големия пазар. Активното ангажиране е повече от просто удовлетворение при работата или да имаш такава – означава да сте позитивно погълнати от дейността, която вършите.

Едно от изследванията в Обединеното кралство през 2016 г. проследява десетки хиляди хора, които отбелязват настроението и емоциите си през деня в приложение за смартфони. Те класират 39 дейности по отношение на нивото на щастие, което изпитват, вършейки някоя от тях.

Платената работа се нарежда на предпоследно място – точно над това да лежиш болен в леглото.

Когато работата е усърдна

Повече от 1000 неудовлетворени служители са изразходвали по 2 000 паунда, за да започне всеки от тях 12-седмичните курсове, провеждани от консултантска фирма за обучение на персонал. „Курсовете са предназначени да помогнат на хората да се откажат или да започнат бизнес“, казва съоснователят Доминик Джакман.

„Ще работите дълго време, така че нека се наслаждаваме на времето си в офиса и направим промяна“, споделя Джакман.

Обикновено участниците са на възраст между 27 и 35 години. Мнозинството от тях са жени и смятат, че ролята им е без конкретна цел. Много от тях станаха част от големи корпорации в последствие.

Хората търсят кариера с автономия и влияние.

„Става въпрос за това да направиш обществена промяна, да си поставиш цел. Хората искат да работят за компания, която прави нещата по-добри за света.“

Пионери на позитивността

Заплатите са далеч по-малко значими за щастието на персонала, отколкото проблемите, свързани с равновесието между професионалния и личния живот. Това показват анализине на европейските данни. Да имаш разнообразие в работата, да учиш нови неща и да чувстваш контрол над дейността, с която се занимаваш също се цени високо.

Какво предлагат консултантите?

„Ключът към щастието „включва преминаване от печалба към цел, от йерархия до мрежа от екипи, от лидери, които казват на хората какво да правят, до лидери, които питат как най-добре могат да подкрепят екипа си, от правила до свобода, от тайни до пълна откровеност.“ – казва Де Неве.

Основният съвет на консултантите включва пълна откровеност – всеки да знае финансовите и оперативните подробности за мястото, където работи. Препоръчително е също работата да се базира на резултатите – да няма значение колко часа работите, стига да достигнете необходимия резултат.

Де Неве казва, че нивото на удовлетвореност на служителите изпраща силен сигнал за това как една компания се справя и какво бъдеще я очаква.
- реклама -