FlashNews продължава рубриката си с д-р Галина Кабаджова. Идеята ни е да бъдем полезни на хората с компетентните съвети на специалист – как да опазим психиката си здрава в извънредната ситуация, свързана с разпространението на COVID-19, с изолацията и със страха от бъдещето.
Всеки ден д-р Кабаджова разяснява различни казуси и начина за справяне с тях.
Последните дни се нагледахме на празни рафтове по магазините, изчерпани продукти, огромни опашки, препълнени пазарски чанти, тревожни хора. Това, което виждаме последният месец е страхът на силно материално ориентирания съвременен, нарцистичен човек, че ще изгуби контрол над живота си, и че ще му се наложи да намали стандарта си на живот – истината е, че нашите реакции са продиктувани не от страх за живота, а от страх да не изгубя стандарта си на живот. В този смисъл безразборното, емоционално, масово пазаруване е психологически механизъм за справяне със силна тревожност, страх и несигурност.
Д-р Галина Кабаджова е доктор по психология и психотерапевт. Тя специализира в работа с хора, преминаващи през проблеми във връзката и семейни такива, тревожност, депресия, стрес, промяна в начина на живот, загуба, зависимости.
–––––––––––-
Днес д-р Кабаджова обяснява паниката и презапасяването по време на криза.
Кризите
Откакто свят светува съществуват кризи. Разликата от миналото и настоящето е, че ако в миналото човекът, живеейки е изграждал механизъм за справяне с кризи, то съвременният индивид прави всичко възможно да ги контролира, за да не му се налага да се справя с тях. От психологическа гледна точка обаче ние израстваме през житейските кризи.
Криза идва от старогръцкото crisis и означава прелом или критичен момент. Криза е ситуация на изпитание, която акцентира върху взимане на решение. След кризата ние никога не сме същите, но при всички положения сме по-зрели и пораснали, което е важно за бъдещото развитие не само на индивида, но и на обществото. От друга страна „паника“ е емоционално състояние на неудържим страх, което много често съпътства появата на една криза.
Ето и няколко психологически обяснения на презапасяването по време на криза:
- Пазаруваме, за да поддържаме емоционален баланс – човекът днес е силно материално ориентира. Ако преди щастието е било по-скоро действие и усещане, днес то „струва“ – пари, вещи, състояние, материално благополучие. В този смисъл всяка ситуация, в която аз мога да загубя притежанията си ме застрашава. В този свят и момент, в който се чувствам извън контрол, пазаруването и харченето на пари ми помагат да си го върна, колкото и илюзорно да е това;
- Според психолога Пол Мардсен паническото, емоционално пазаруване и презапасяване задоволяват трите фундаментални психологически нужди на съвременния човек, а именно потребност от контрол, потребност от свързаност (в този момент на карантина, супермаркета или магазина са местата, където срещам себеподобни и не се чувствам сам) и потребността да бъда компетентен, да взимам решения;
- Завишена тревожност – последните години в работата си наблюдавам значително завишаване на тревожността при хора от всякакви възрасти. Кризата с коронавируса, в която се намираме оказва силно влияние върху емоционалното здраве и сигурност на хората. Различните послания, които получаваме, несигурността и страхът в момента са водещи, но те са нормални човешки реакции. Когато хората са стресирани, рационалното, критично мислене е замъглено и защитният механизъм казва „Следвай другия, за да оцелееш“. Така хората с препълнени чанти, големи пакети и пълни колички се превръщат в модел за подражание. В крайна сметка, ако всички на кoраба тичат за спасителни лодки, ти ще изтичаш също, нали? Независимо дали корабът потъва или не…
- Врагът е невидим – усещането, че трябва да се боря за нещо, което не познавам увеличава усещането за заплаха. Това от своя страна прави изхода от ситуацията още по неясен и плашещ.
- Усещането за край – от емоционална гледан точка ние живеем с идеята, че един ден ще умрем. В тази криза това е може би най-стресиращият фактор, който ни поставя в ситуация, в която искаме да използваме целия контрол, на който сме способни, за да избегнем и овладеем този момент. И отново водещ е страхът от непознатото.
–––––––––––––––––––––––-
за /онлайн/ консултации: g.kabadzhova@analysingminds.com
e-mail за безплатни психологически съвети, насоки, информация в периода на извънредно положение: admin@analysingminds.com / всеки, който има въпрос, нужда от информация или съвет може да ни пише. Нашите специалисти ще следят и отговарят напълно безплатно/