Производството на биопродукти в България намалява

Производството на биопродукти в България намалява устойчиво през последните пет години след пик през 2017 г., когато е имало най-много сертифицирани стопанства и площи за биологично земеделие (4,6% от общо използваната земеделска земя у нас).

Това съобщи пред БНР д-р Стоилко Апостолов, управител на фондация „Биоселена“. Той посочи, че през 2027 г. трябва да имаме 7% биосертифицирани земи, а 2030 г. – 10%, което по думите му е реалистично.

Австрия и Естония са първенци с най-много сертифицирани площи за биоземеделие.

Във всички останали развитие има развитие и напредък, при нас е започнала стагнация, потвърди Апостолов. Според него рестриктивни мерки от страна на държавата са отказали по-скоро реалните биопроизводители, отколкото „тези, които правеха схемите и измамите“.

Апостолов е на мнение, че имаме едни от най-строгите правила с най-тежки санкции в цяла Европа, защото администрацията се опитва да отговори на критиките на Европейската комисия и на българските потребители.

Стоилко Апостолов предупреди, че заради рестрикциите са под риск от загуба 50 000 000 евро по настоящата програма за биоземеделие.

В същото време внасяме продуктиПазарът няма да ни чака. Ако има потребители в България, които търсят, има търговци, които ще го внесат.“

Все още няма развитие по предложението в храненето в детските градини и училищата да се включат биологични плодове и зеленчуци, уточни Апостолов.

Работата по Плана за развитие на биоземеделието у нас по думите му също е позамряла.

„При обществените поръчки често се избира най-скъпото. Една детска градина, ако се остави сама да си купува, може да си купи млякото в гюмове, да е био и да излезе по-евтино от конвенционалното мляко в тетрапак кутии.“

Политиците винаги са много позитивни относно биоземеделието, но все се връщаме в мъртва точка, обобщи ситуацията Стоилко Апостолов.

„На първо място е огромната преса, административна. Ненужни регулации, свръхрегулации, свръхтежки санкции, което отказва хората. Вторият проблем – това е липсата на пазар или недостатъчен пазар. Това са двата приоритета, които са най-важни, да се започне да се работи по тях.“

- реклама -