плодове

Проф. Донка Байкова с ценни съвети с какво да заменим млякото и месото по време на постите

С какво да заменим млякото и месото по време на постите, как да се предпазим от срив на имунитета заради намаления прием на белтъчини и кои са рисковите групи, за които постенето в никакъв случай не се препоръчва? Flashnews потърси за съвет проф. Донка Байкова, специалист по хранене и диететика.проф. Донка Байкова
Проф. Байкова, за кого категорично не препоръчвате постите, които започват от утре?

При децата и юношите, особено при малките деца, не е подходящо да постят 40 дни, тъй като биха изпаднали в риск от дефицити на жизненоважни хранителни вещества, които би трябвало да възстановяват периодично и в този сезон, когато би трябвало да укрепва имунната устойчивост на организма им, те биха били поставени в риск за здравето.

По същия начин индивидуално би трябвало да подходят и другите рискови групи – бременни и кърмещи жени, хора, които се намират в период на възстановяване след тежки боледувания, и хора в напреднала възраст, които също са рискови. Те могат да предприемат пост, но само след консултация с лекар и евентуално в по-кратък период от време. Всички, работещи тежък физически труд, също трябва да са особено внимателни.

Какви допълнителни рискове има от това, че началото на постите на практика съвпада с края на грипната епидемия?

По принцип в период на дълъг пост не бива да се подхожда стресово за организма, а постепенно. Затова първо се отстранява месото, седмица по-късно се преминава към растителен модел на хранене. Интелигентната християнска институция съвсем целесъобразно препоръчва в средата на дългия пост – на Благовец, да се яде риба и това донякъде компенсира дефицитите. И все пак, особено ако сме боледували от грип, добре е да сме много внимателни и да се вслушаме в съветите на лекар.

Добре ли е да взимаме някакви добавки – витамини, минерали, микроелементи?

Ако моделът ни на хранене е дефицитен, трябва. В период на дълъг пост трябва да удвоим приема на плодове и зеленчуци. Ако обичайно консумираме по минимум 200 гр. плодове и зеленчуци, то в период на пости трябва да ядем поне по 400 гр. от едната и от другата група. И понеже много хора, особено в натовареното си ежедневие, трудно могат да консумират тези количества плодове и зеленчуци, те обикновено наблягат на достъпния хляб, маслини, лютеница… Тези хора би трябвало да приемат добавки по време на поста – поливитаминен и полиминерален препарат по избор и по препоръка на магистър-фармацевта, на когото вярват и от когото пазаруват. Целта е да не се стигне до усложнения и срив на имунитета. Важно е всичко да бъде много разумно.

Температурните амплитуди пречат на организма да се приспособява и адаптира лесно и по тази причина е важно в менюто на постещия човек винаги да присъстват имуномодулатори.

Изключително подходящи са билковите отвари с профилактична цел

Нашата страна е много богата на билки – ехинацея, мента, липа, бъз, черен бъз и т.н. Разбира се, добре е да включите джинджифила – и като чай, и като подправка към ястията. Приемайте по две скилидки чесън вечер задължително, луковата група да бъде добре застъпена, защото е богата на антиоксиданти и алицин, бактерицидни вещества.

За подслаждането нека да остане медът, защото много хора го изключват по време на пост като продукт на пчелите. Ако все пак има някакъв подсладител, нека да е пчелният мед и пчелните продукти, които имат противовирусно и бактерицидно действие, подпомагат усилията на организма да се справя с факторите на околната среда – температурните амплитуди и попадналите микробиални клетки.

Добре е да приемаме и пробиотици – понеже в този период на пост киселото мляко няма да се консумира, растителните пробиотици са туршиите и киселото зеле. Ако те са твърде солени, биха повишили кръвното налягане и биха били рискови за хората с хронични заболявания. Но изходът е да ги обезсоляваме и да ги консумираме, защото тези ферментирали растителни зеленчуци са изключително важна част от менюто на постещия човек.

- реклама -