Призрачна гара в Испания, някога била най-голямата в Европа, днес крие страшни тайни

Призрачната гара Канфранк в Испания някога била най-голямата в Европа, а днес крие страшни тайни

В началото на миналия век тя свързвала Испания и Франция, тъй като била точно на границата на двете държави. След това постепенно запустяла и била изоставена. Сега това красиво място с богата история може да се възроди за нов живот.

Когато било взето решение за строителството на гара тук, бил разработен проект, който бил едновременно мащабен и евтин. Смел и съвременен. Сбъднала се мечтата на архитекта да направи сграда от стъкло и бетон. Освен гарата, той изградил ресторант, болница и жилищни помещения за служителите на гарата и на митницата от Испания и Франция.

Наричали станцията „Титаник сред планините“, защото била дълга 250 метра – повече от кораба „Титаник“. Сградата разполага с 365 прозореца, по един за всеки ден от календара на годината. Освен това има и стотици врати.

Въпросът е как такова екстравагантно архитектурно творение, разположено на висок склон, до село с едва 500 души, въобще е видяло бял свят. Този знаменателен проект наложил изграждането на мостове и тунели през планината. На границата на 20 век идеята била да се направи бърза връзка между Испания и Франция, за да се засили търговският оборот и притокът на туристите. Строителството вървяло с пълна сила, като основни изпълнители били френски инженери. Но след избухването на Първата световна война, те били мобилизирани и изпратени на фронта. Тяхното място на строежа заели испанските им колеги.

 

Станцията била открита през 1928 година от френския президент Гастон Думерг и испанския крал Алфонсо XIII

А веднага след това се видели и първите недостатъци. Ширината на линията била различна във Франция и Испания и пътниците трябвало да се прекачват. Това неудобство забавяло и доставката на стоки, които трябвало да се претоварват. А на всичкото отгоре през 1929 година настъпила икономическа криза.

В началото на 1930 година само 50 пътници в денонощието ползвали услугите на втората по големина гара в Европа. Ситуацията ставала все по-лоша. По време на испанската гражданска война Франко издал заровед да се затворят тунелите от испанската страна, за да се предотврати контрабанда на оръжие.

Когато железният път бил открит отново в годините на Втората световна война, той бил използван от хиляди евреи и войници от съюзническата армия, за да избягат от Франция в Испания.

Постепенно гарата е станала секретна шаб квартира на съюзниците, а немците използвали този път за транспортиране на злато от Европа, твърди днешният кмет на Канфранк Фернандо Санчес. Неговият баща бил митничар на станцията и му разказал доста тайни. Показал му и как шпионите са пренасяли оттук радиооборудване за френското съпротивително движение.

През 2000 година местен шофьор на автобус се натъкнал на документи, разпръснати по релсите. Те разкривали, че нацистите са използвали жп линията за превоз на злато. То възлизало на над 86 тона между 1942 и 1943 година, според изследователя Рамон Х. Кампо.

Златото е било откраднато от европейски централни банки и от евреи в концентрационни лагери

Част от него е използвана за закупуване на волфрам от Испания и Португалия за целите на германската оръжейна индустрия. Все още излизат драматични истории за онези събития. Изследователите са открили персонажи като Мадлен Вайемус, французойка, която била задържана, когато се опитвала да отиде при съпруга си в Испания, и френския шпионин Албер льо Ле, който пък организирал зрелищно бягство.

Връзката с Франция е затворена от 1970 година, когато при инцидент дерайлирал влак и разрушил мост. От испанската страна на границата все още се движат два влака на ден, но те обикновено превозват само неколцина туристи, посочва Санчес.

Гарата се нуждае спешно от реставрация. Снимки, публикувани от в. “Паис”, показват мащабни поражения – стълбища, пълни с камъни, ръждясали съоръжения и белещи се стени. Някои изоставени вагони са изгорени до основи, а други са разграбени от крадци на мед. А вандали непрекъснато обират това, което е останало.

Преди няколко години местните власти са решили да купят цялата територия и да я реставрират като значително място от испанската история

А интересът към градчето постепенно нараства. През последните 4 години то е било посетено от 120 000 туристи – повече отколкото са били те по време на работата на станцията. Властите искат да направят и нова връзка през Пиринеите, а френските им колеги са дали съгласие.

- реклама -