Присъствена учебна година – митове и легенди или приказка за „хала“ на държавата

Първият учебен ден чука на вратата. Тази година обаче ученици, учители и родители тръпнат в очакване дали ще чуят реално първия звънец или това ще бъде просто обикновен ден пред компютъра за децата, които ще подарят виртуален букет на своята класна.

Кратка ретроспекция на последния месец:

3 август – министърът на образованието проф. Николай Денков в интервю за БНР  казва „ В края на август трябва да имаме ясен сценарий как стартира учебната година“ – е вече сме края на август, а яснота за началото и протичането на първия учебен ден –няма, а пък идеи за самата учебна година са мираж

На 18 същия месец от парламентарната трибуна министър Денков, заявява пред депутатите, че министерството на образованието е установило сериозни пропуски в дистанционното обучение и ще направи всичко възможно за присъствено обучение в условията на пандемия.

На 25 август същият министър от ефира не БНТ заявява, че „това, което можем да направим в нашето министерство е да задържим максимално децата в училище. Казахме пределно ясно, че това е нашата цел. Мерките са насочени в тази посока“.  

На 29-ти този месец нещата вече изглеждат различно „Нагласата е да открием присъствено учебната година, много внимателно – обещали сме го на първи клас за цялата страна.“ Това обявява пред БНР министърът на образованието проф. Николай Денков.

Да погледнем реалностите – какво се случи в образованието по време на служебния кабинет и в какво по-точно се състояха мерките и усилията в посока присъствено обучение. Министерство на образованието изненадано ли е от новата ковидвълна и това напълно неочакван феномен ли е за просветното ведомство?

В същото време здравният министър и бивш антиваксър Стойчо Кацаров  онзи ден на 27 август най-смело твърдеше, че пандемията е под контрол и не се налагат никакви нови мерки.

Браво Стойчо, Браво Кацаров!

МОН, учебна година, пандемия коронавирус
сн. БГНЕС

Логично следва въпросът –  Какво свършиха двете министерства заедно и поотделно така, че децата, учениците и студентите да тръгнат присъствено на училище?

Ето какво:

Решенията за университетите са оставени в ръцете на управляващите учебните заведения. Те да преценяват как, при какви условия и с какъв интензитет на посещаемост да бъдат учебните занятия или да останат изцяло онлайн.

За детските градини инициативата на министерството се изчерпва с разяснителна кампания сред учителите за ползите от ваксините, която обаче има толкова спорен успех, че голяма част от хората работещи в детските заведения стават все по –твърди привърженици на неваксинирането.

За учителите бяха обещани и два дни платен отпуска за тези, които се ваксинират. В същото време още една ПР –акция се зарадва на еднодневна публичност и много бързо замря във времето. Ако си спомняте връчването на сертификати на учебни заведения със 70% ваксинирани педагози. Това беше еднократно събитие, което никога повече не се повтори.

За капак МОН публикува на страницата си  насоки със задължителни и препоръчителни мерки в училищата и детските градини. Трик, чрез който  цялата отговорност – включително за вземането на решение за затваряне и преминаване в обучение от разстояние заради COVID е прехвърлена на директорите.

Да обобщим как изглежда това отстрани?

Няма варианти, няма решения, няма идеи за това как да се справим с присъственото обучение в условията на Ковидпандемията. Оставяме цялата отговорност на някой друг, защото така е по-лесно.

Учебната година  е под заплаха и тук няма място за политически игри, лични амбиции и подклаждане на его, господа министри. Временни или не – негативите от тези действия или по-скоро бездействия се трупат на гърба на нашите деца, а отговорността е ваша и на вашия ментор – Румен Радев.

Автор: Люба Иванова за Флаш Нюз

 

 

 

- реклама -